Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Grzeczność na co dzień

 Obejrzyjcie bajkę:

https://www.youtube.com/watch?v=VYlk3wZ8Y0I -  DOBRE WYCHOWANIE CZ. 1 - Przyjaciele z Kieszonkowa sezon 2 odc. 39 - PL

Kodeks Kulturalnego Ucznia

 

1. Kultura słowa: - stosuję pięć magicznych słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam; - używam zwrotów i form grzecznościowych, m.in. chciałbym (chciałabym), mógłbym (mogłabym), itp.; - dostosowuję język do adresata – inaczej zwracam się do kolegi, inaczej do osoby dorosłej; - nie przerywam czyjejś wypowiedzi; - dopuszczam innych do głosu; - nie „wykrzykuję” swojego zdania; - mówię łagodnym, spokojnym tonem; - szanuję zdanie innych; - dostosowuję siłę głosu do sytuacji; - nie używam nieeleganckich lub wulgarnych słów.

 2. Kultura bycia: - w stosunku do innych zachowuję się tak, jak chciałbym (chciałabym), aby zachowywano się w stosunku do mnie; - jestem życzliwy dla innych; - zwracając się do osób dorosłych oraz koleżanek i kolegów używam odpowiednich zwrotów grzecznościowych; - witam się z nauczycielami i pracownikami szkoły oraz z koleżankami i kolegami; - pamiętam, że do klasy jako pierwszy wchodzi nauczyciel; - jestem punktualny; - jeżeli spóźnię się na lekcję, witam się, przepraszam i wyjaśniam powód spóźnienia; - podczas lekcji uważnie słucham i aktywnie pracuję zdobywając nową wiedzę i umiejętności; - nie używam w czasie lekcji telefonu komórkowego, wyciszam go przed lekcją; - sukcesy przyjmuję bez pychy, porażki z pokorą; - złe samopoczucie natychmiast zgłaszam nauczycielowi; - jeśli osoba dorosła wejdzie do sali w czasie lekcji, pamiętam, aby wstać z krzesła; - pakuję książki dopiero po zakończeniu lekcji przez nauczyciela; - pamiętam o pozostawieniu porządku w sali; - kulturalnie opuszczam salę; - przechodząc przez drzwi pamiętam, że pierwszeństwo mają dorośli oraz dziewczęta; - pamiętam, że pierwszeństwo mają osoby wychodzące z pomieszczenia przed tymi, którzy zamierzają do niego wejść; - spokojnie przechodzę korytarzem szkolnym; - jeśli kogoś potrącę zawsze przepraszam; - jeśli wchodzę do pokoju nauczycielskiego najpierw pukam, witam się, podchodzę do najbliższego nauczyciela i wyjaśniam powód mojej wizyty; wychodząc mówię ‘przepraszam’ i ‘do widzenia’; - czuwam nad bezpieczeństwem swoim i innych; - nie zachowuję się agresywnie; - staram się przemieszczać prawą stroną korytarzy; - nie stoję naprzeciwko drzwi (ze względów bezpieczeństwa);- nie stoję i nie siadam na schodach; - przestrzegam regulaminów pomieszczeń w szkole (sal lekcyjnych, Sali gimnastycznej, biblioteki); - nie hałasuję; - nie śmiecę; - szanuję mienie szkolne, to również moje mienie; - nie zachowuję się nieelegancko i nieestetycznie – nie pluję, nie bekam, nie pociągam nosem, nie dłubię w nosie i uchu, nie drapię się, itp. - w drodze do szkoły i ze szkoły nie zapominam o dobrych manierach; - podczas wycieczek i wyjść poza szkołę również obowiązują mnie zasady savoir vivre’u;

 3. Kultura ubioru i wyglądu: - stosuję się do szkolnego regulaminu stroju uczniowskiego; - mój strój jest skromny, schludny, dostosowany do pory roku i okoliczności; - okrycie wierzchnie zostawiam w szatni; - zmieniam obuwie w szatni; - zmieniam strój przed i po lekcji wychowania fizycznego; - ograniczam ilość ozdób, np. kolczyków, bransoletek; - nie maluję włosów i paznokci; - dbam o higienę ciała, jamy ustnej, włosów i paznokci; - moje ubrania są czyste; - zawsze myję ręce mydłem po wyjściu z toalety.

4. Kultura spożywania posiłków: - przed jedzeniem myję ręce mydłem; - podczas jedzenia nie rozmawiam i nie biegam; - nie jem głośno (nie mlaszczę i nie siorbię); - nie wyrzucam jedzenia do kosza; - jeśli dzielę się z kimś jedzeniem, to daję całość a nie „gryza”; - w stołówce szkolnej pamiętam o zasadach savoir vivre’u przy stole; - nie wypluwam jedzenia do talerza; - nie wkruszam chleba do zupy; - nie wycieram talerza chlebem, nie wylizuję talerza po zakończonym posiłku;

 5. Kultura zdrowotna i fizyczna: - codziennie jem śniadanie w domu; - zabieram drugie śniadanie do szkoły; - odżywiam się zdrowo – jem warzywa i owoce, unikam słodyczy, chipsów i napojów gazowanych; - dbam o prawidłową postawę ciała.

Żródło; https://slideplayer.pl/slide/11877395/66/images/2/Kulturalny+ucze%C5%84+gatunek+zagro%C5%BCony+wygini%C4%99ciem+%21.jpg

   HASŁA O DOBRYM WYCHOWANIU

  • Uprzejmość nic nie kosztuje i pewnie dlatego nie ma jej w sklepach.
  • Znajomość savoir – vivre’u to często wiedza o tym, jak powinni zachowywać się inni.
  • Chcemy być kulturalni i z życzliwością traktowani przez innych.
  • Kropla kultury znaczy więcej niż ocean rozumu.
  • Brak kultury jakoś nie ulega przecenie.
  • Uśmiech to bodaj najkrótsza droga do drugiego człowieka.
  • Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą.
  • Szanujmy innych, a będą szanowali nas.
  • Kulturę bakterii można przynajmniej obejrzeć pod mikroskopem.
  • Czarodziejskie słowa: proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Uśmiech jest niezbędny do życia. Taki uśmiech, który płynie z serca.
  • Przepraszam, dziękuję, proszę  - te słowa codziennie na ustach noszę.