SPOSÓB NA WAKACYJNĄ NUDĘ
Źródło: https://cloud1q.edupage.org/cloud?z%3AjPxubKtiFhhv3eUaTjQmvWXqRSuLCprTFjRmiz%2FiHharWDug4JyjV4gpaCX3IaLC
1. Obrysowywanie, wycinanie i kolorowanie sylwet ryb.
Szablon przedstawiający sylwety ryby, dla każdego dziecka biała kartka z bloku technicznego, nożyczki, kredki.
https://www.stylisi.pl/images/kolorowanki/ryba/ryba_4.jpg
https://www.maluchy.pl/img/rybka-kolorowanka.jpg
https://illustoon.com/photo/3453.png
Rodzic mówi dzieciom zagadkę:
W wodzie pływają, głosu nie mają. (ryby)
Układa na stole szablon przedstawiający rybę. Dzieci obrysowują sylwetę ryby na białej kartce, wycinają i kolorują według własnego pomysłu. Następnie odkładają sylwety ryb we wskazane przez R. miejsce.
2. Co pływa, co tonie? – zajęcia badawcze.
- Zabawa na powitanie.
Dzieci stoją na dywanie. R. wita dzieci, które lubią chodzić na spacery, grać w piłkę, słuchać bajek, jeździć na rowerze. Dzieci, które czują się powitane, wstają i wykonują jeden podskok
w miejscu.
- Słuchanie odgłosów szumu morza, fal.
https://www.youtube.com/watch?v=ORhFh1rCqRI
Rodzic pyta:
− Czego odgłosu słuchałeś?
− Czy ten odgłos był przyjemny?
− Pokaż rękami, jak porusza się fala.
Rodzic prosi dziecko o dokończenie zdania: Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…
- Zabawy badawcze w domowym ogrodzie.
Dla każdego dziecka plastikowe tacki, plastikowe pojemniki na wodę i np. małe kamyki, kartki z zeszytu, plastelina, metalowy klucz, korek, piłeczki do ping-ponga, kawałki papieru
o różnej strukturze i grubości (np. kawałek tektury, bibuły, brystolu), klocek drewniany, klocek plastikowy, styropian, piórko, liść, gąbka, makaron, po dwie łódki z papieru wykonane
techniką origami.
Rodzic zaprasza dzieci do ogrodu. Ustawia na trawniku pojemniki wypełnione wodą, a obok każdego pojemnika układa na tackach różne przedmioty. Każde dziecko otrzymuje dwie łódki z papieru wykonane np. techniką origami. Dzieci stają dookoła wskazanego przez R. pojemnika. Wykonują następujące doświadczenia:
– sprawdzają, czy ich łódki pływają – umieszczają je na wodzie, obserwują, swobodnie wypowiadają się na temat sposobu poruszania się łódek,
– dmuchają na łódki umieszczone na wodzie. Obserwują, jak łódki poruszają się pod wpływem strumienia powietrza (dmuchają raz mocno, raz lekko),
– obciążają łódkę kamykami, uważając, aby nie zatonęła. Obserwują, która łódka udźwignęła większy ciężar. Swobodnie wypowiadają się na temat wykonywanego doświadczenia.
R. zwraca uwagę na ograniczenia, jakie obowiązują przy obciążeniu np. statków. Wyjaśnia, że załadowany zbyt duży ciężar może spowodować zatonięcie statku. Odkładają łódki na bok,
– sprawdzają, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robią z plasteliny kuleczkę, placek, robią dziurkę w placku, lepią kształt spodeczka. Ostrożnie umieszczają na powierzchni wody,
– kładą na wodzie kartki z zeszytu. Układają na nich piórko, monetę, mały kamyk itp. Wykonują ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar,
– sprawdzają, które z ułożonych na tackach przedmiotów po wrzuceniu ich do wody zatoną, a które nie,
– układają na jednej tacce przedmioty, które toną, na drugiej przedmioty, które pływają.
Zastanawiają się, dlaczego tak się dzieje. R. wyjaśnia, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów. Ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.
3. Zajęcie umuzykalniające oparte na piosence Wakacje z rowerem.
- Słuchanie piosenki Wakacje z rowerem w wykonaniu R. Rozmowa na temat piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk
1. Najwspanialej powiem szczerze
Podróżować na rowerze
Gdy wakacji czas nastaje
Wcale z nim się nie rozstaję
Nie rozstaję
Ref: Swym rowerem ruszam w drogę
Znam przepisy już drogowe
Powiem więcej znam dokładnie
Tak, że mnie z nich nikt nie zagnie
2. Już zakładam dętki nowe
Sprawny musi być mój rower
Sprawdzam jeszcze dzwonek, lampki
Jak najmocniej wiążę trampki
Wiążę trampki
Ref: Swym rowerem ruszam w drogę…
3. Ochraniacze mam na nóżkach
Osłonięta kaskiem główka
Są odblaski na plecaku
A w bidonie smaczny napój
Smaczny napój
Ref: Swym rowerem ruszam w drogę…
R. zadaje pytania dotyczące zawartych w niej treści:
- O czym opowiada piosenka?
- Co sprawdzamy, wsiadając na rower?
- Co wkładamy na głowę, wsiadając na rower?
- O czym należy pamiętać, jeżdżąc na rowerze?
4. Ćwiczenie oddechowe – Podmuch wiatru.
Nagranie piosenki Wakacje z rowerem, odtwarzacz CD.
Dzieci leżą na podłodze. W rytmie piosenki naśladują nogami jazdę na rowerze. Na dźwięk bębenka przechodzą do siadu i naśladują podmuch wiatru. Nabierają powietrza nosem
i wypuszczają ustami.
5. Taniec dla dzieci Gumi Miś.
https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4&t=23s
Dzieci naśladują ruchy taneczne.
6. Praca plastyczna – kolorowanie rybek według wzoru (3-4 latki)
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/koloruj-wedlug-wzoru-ukryty-obrazek/ - obrazek do druku