Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

PLANUJEMY WAKACJE

Źródło: https://printoteka.pl/public/pic/materials/4007_letnie_obrazki_absurdalne.jpg

1.      Ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej Wakacyjne plany.

Rodzic mówi rymowankę. Za pierwszym razem wspólnie z dziećmi wykonuje określone ruchy i wypowiada sylaby. Podczas kolejnego powtórzenia zachęca dzieci do samodzielności.

                                                                                                                 Dzieci:

 Słonko mocno świeci,                                                          podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,

 cieszą się więc dzieci                                                           podskakują obunóż,

 Chi, chi, cha, chi, chi, cha,                                                   powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie,

 moc promyków słonko da                                                  podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,

 Chodźmy więc nad wodę                                                    maszerują w miejscu,

 po letnią przygodę                                                               kontynuują marsz,

 Plum, plum, plum, plum, plum, plum,                             powtarzają sylaby i pokazują dłonią kształt fali,

 to strumyka słychać szum                                                 wypowiadają długo głoskę sz.

 Wejdźmy też na górę                                                         naśladują wchodzenie na górę,

 podziwiać naturę.                                                               przykładają dłoń do czoła, tworząc nad oczami 

                                                                                                daszek i rozglądają się w obie strony,

 Och, och, och, puch, puch, puch                                      powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie,

 to przedszkolak dzielny zuch.                                           wskazują ręką siebie.

 

 2.      Układanie z klocków w kształcie figur geometrycznych sylwety żaglówki.

Klocki np. drewniane w kształcie figur geometrycznych, pojemnik na klocki.

Dzieci siedzą na dywanie. R. umieszcza obok dzieci pojemnik z drewnianymi klockami w kształcie figur geometrycznych. Układa z nich sylwetę żaglówki. Dzieci, patrząc na wzór, tworzą taką samą kompozycję. Na koniec układają inne kształty według własnej inwencji.

 

 3.      Wakacyjne bagaże – zajęcie matematyczne.

  • Zapoznanie z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce.

Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i  4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.

Dzieci siedzą na dywanie. R. umieszcza na środku dywanu walizkę z całą jej zawartością. Dzieci wyjmują kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie. Określają przeznaczenie przedmiotów i układają obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczą przedmioty.

  • Zabawa matematyczna Ile jest łopatek?

Kostka z oczkami, dla każdego dziecka: sylweta wiaderka z brystolu (lub zalaminowana), spinacze do bielizny.

Rodzic rozdaje każdemu dziecku sylwetę wiaderka. Prosi jedno z dzieci, aby rzuciło kostką. Dzieci przypinają do sylwet tyle spinaczy (łopatek), ile oczek wskazała kostka. Dzieci sprawdzają poprawność, wskazują spinacze i głośno liczą.

  • Zabawa matematyczna Porównaj, gdzie jest więcej.

Sylwety zabawek do piaskownicy.

Rodzic rozkłada na dywanie różną liczbę sylwet. Prosi, by dzieci pogrupowały je, oszacowały na oko, których jest więcej, i sprawdziły, układając je w pary. 

 4.      Karta pracy, cz. 2,  str. 58 i 59 – 4 latki

Karta pracy, cz. 2,  str. 19 – 3 latki

 5.      Wyprawka plastyczna – 3 latki

Autobus w barwach wakacji - karta nr 12, kredki, naklejki.

Dzieci:

  - wypychają z karty nacięty obrazek autobusu,

  - składają autobus według instrukcji, tak aby można było go postawić,

  - wspólnie wykonują szosę z ciemnego kartonu,

  - ustawiają na niej wykonane autobusy.

 6.      Wyprawka plastyczna - 4 latki

Wakacyjny upominek – zajęcie plastyczne.

  • Wprowadzenie.

Dzieci siedzą na dywanie. R. pyta:

 - Jakie pamiątki przywozimy z wakacji?

 - Dla kogo przywozimy pamiątki z wakacji?

 - Dlaczego wręczamy bliskim osobom pamiątki z wakacji?

  • Zapoznanie z tematem pracy. Przygotowanie do pracy.

Wyprawka, karta nr. 27, nożyczki klej, kolorowa włóczka lub bibuła.

R. proponuje dzieciom wykonanie wakacyjnego upominku dla bliskiej osoby. Dzieci przygotowują kartę pracy oraz niezbędne pomoce.

  • Samodzielne wykonanie pracy przez dzieci według instrukcji R.

Dzieci wycinają z karty zaznaczone konturem kształty. Składają je według instrukcji tak, aby potworek otwierał i zamykał usta. Przyklejają na czubku głowy potworka kolorowe włosy z włóczki lub z bibuły.

  • Nadanie potworkowi imienia.

Prace wykonane przez dzieci.

Dzieci siedzą na dywanie, trzymając w rękach wykonane przez siebie potworki. Kolejno podają imię, jakie nadały swoim potworkom oraz wymieniają osoby, którym je wręczą. Mówią np.: To Kacperek. Dam go Mateuszowi, mojemu przyjacielowi z przedszkola.

 7.      Zabawa Prawda czy fałsz – rozwijanie zdolności koncentracji podczas działania przy muzyce.

Nagranie piosenki Wakacje z rowerem, odtwarzacz CD.

Dzieci maszerują po okręgu w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce R. prezentuje dzieciom

zdania prawdziwe lub fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, dzieci unoszą ręce, jeżeli jest

fałszywe, przechodzą do przysiadu.

- Rower musi mieć sprawne hamulce.

- Na rowerze jeździmy w wyznaczonych miejscach.

 - Rower to rodzaj samochodu.

 - Rowerem możemy zjeżdżać z góry bez hamulców.

 - Na rowerze jeżdżą tylko dziewczynki.