Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Tematyka tygodnia: PROJEKT LAS

LAS I PRZYRODA LEŚNA

https://przedszkolegorzow.pl/wp-content/uploads/2015/10/las.jpg

Źródło: https://przedszkolegorzow.pl/wp-content/uploads/2015/10/las.jpg

1.      Oglądanie okazów przyrody przez lupę.

Liście, gałęzie drzew: liściastego i iglastego, szyszki, kora, lupy.

Rodzic pokazuje takie okazy przyrody, jak: liście, gałązki: drzewa liściastego i drzewa iglastego, szyszki, kora. Dzieci oglądają je przez lupę, dotykają ich, wąchają je, nazywają. Razem z R. rozmawiają, jakie one są: duże, małe, chropowate, gładkie, twarde, miękkie.

2.      Ćwiczenia logopedyczne.

Lusterko dla każdego dziecka.

Rodzic rozdaje dzieciom lusterka, demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie, np.:

• Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich rozciągnięcie).

• W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywania warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.

• Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.

• Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.

• Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwonego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dzieci dotykają językiem każdego zęba.

3.      Słuchanie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu i śpiewu ptaków).

Odtwarzacz CD, nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu i śpiewu ptaków).

https://chomikuj.pl/andziatam/PRZEDSZKOLE+MATERIA*c5*81Y/odg*c5*82osy+natury+r*c3*b3*c5*bcne/16+Odg*c5*82osy+lasu,3833908813.mp3(audio) – odgłosy lasu

Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami, słuchają muzyki relaksacyjnej. Na koniec R. pyta, dokąd przeniosła dzieci ta muzyka, z jakim miejscem im się skojarzyła.

4.      Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kłótliwe drzewa.

Zdjęcia drzew, o których jest mowa w wierszu oraz zdjęcie jałowca.

Wstał poranek, mgłę przegonił

i zatrzymał się nad lasem.

Lubił patrzeć się na drzewa

i rozmawiać z nimi czasem.

Ale co to? Awantura!

Buk z modrzewiem się pokłócił.

– Pan mnie kłuje! Tak nie można!

Niech pan sobie igły skróci.

Świerk zaś żale miał do brzozy:

– Pani słońce mi zasłania!

– A pan wcale nie jest lepszy

i nikomu się nie kłania!

– Całą wodę dąb wypija!

Wszystko pewnie przez te liście!

– Mój jałowcu – nie przesadzaj,

nie masz racji, krzewie, oczywiście!

Młoda sosna głos zabrała:

– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.

Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,

tak jak było do tej pory.

Mała jestem – każdy widzi.

Tutaj się bezpiecznie czuję.

Pośród was tak rosnę sobie.

Nic mi przez to nie brakuje.

Drzewa aż się zawstydziły.

Przeprosiły się czym prędzej.

A na koniec obiecały:

już nie będzie kłótni więcej!

 

  • Rozmowa na podstawie wiersza.

R. zadaje pytania do wiersza.

  - Które drzewa są wymienione w wierszu?

  - O co kłóciły się drzewa?

  - Kto je pogodził?

  - Co powiedziała młoda sosna?

  - Jak zareagowały drzewa?

 5.      Zapoznanie z budową drzewa.

Duży szary arkusz papieru, mazaki.

R. rysuje na dużym szarym arkuszu drzewo iglaste i drzewo liściaste z podziałem na jego części: korzenie, pień i koronę drzewa. Omawia każdą część drzewa i mówi, do czego ona służy. Korzenie

– pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne), pień

– jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami, korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi, także są bardzo ważne.

 6.      Układanie puzzli – Części drzewa.

Dla każdego dziecka: obrazek drzewa: liściastego lub iglastego (w całości oraz pocięty na 3/10 części: korzenie, pień, korona drzewa), kartka papieru, klej.

https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/dzien-drzewa-3-elementy/ - puzzle drzewa gotowe do druku

https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/dzien-drzewa-10-elementow/ - puzzle drzewa gotowe do druku

R. daje każdemu dziecku w kopercie obrazek drzewa podzielony na części: korzenie, pień, korona drzewa. Zadaniem dziecka jest ułożyć drzewo we właściwy sposób i przykleić obrazek na kartce. Potem ma określić, jakie to jest drzewo: liściaste czy iglaste.

 7.      Ćwiczenia oddechowe Liście.

Liść dla każdego dziecka.

R. rozdaje dzieciom liście. Dzieci kładą je na dłoni, wciągają powietrze nosem. Wypuszczając powietrze ustami, starają się zdmuchnąć liść jak najdalej się da. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.