SPACER PO LESIE
Źródło: https://img.freepik.com/darmowe-wektory/maluj-ilustracje-dziko-i-naturalnie_46176-154.jpg?size=626&ext=jpg
1. Zabawa ruchowa Taniec drzew.
Odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii.
Rodzic staje przed dziećmi stojącymi w rozsypce. Podczas nagrania spokojnej muzyki pokazuje ruchy do naśladowania i je komentuje.
• Drzewa powoli rosną – dzieci kucają, podnoszą się z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi.
• Drzewa poruszają gałęziami – dzieci opuszczają ręce, lekko odchylają je na boki i obracają dłonie w nadgarstkach.
• Wiatr przechyla małe drzewka – dzieci przechylają się w jedną i w drugą stronę.
• Wyrosła piękna korona drzewa – dzieci unoszą w górę ręce i lekko nimi poruszają.
• Drzewa tańczą na wietrze i pochylają się do słońca – dzieci wznoszą ugięte lekko w łokciach ręce i łączą koniuszkami palców (tworzą koronę drzewa), skręcają się lekko w prawo i w lewo, pochylają i prostują w rytm muzyki.
2. Rysowanie bez odrywania kredki od kartki na temat: Drzewa.
R. przygotowuje na arkuszu wzór przedstawiający drzewo (pień i korona) połączonych na dole linią falistą. Dzieci siadają przy stoliku i próbują rysować po śladzie bez odrywania kredki od kartki.
https://p15.lublin.eu/wp-content/uploads/2020/04/Ekologia-%C4%87wicz.-grafomotoryczne.pdf – wzór drzewa do druku str. 4
3. Zabawa Jak spędzać czas wolny w lesie?
Dzieci siedzą w kole i kolejno kończą zdanie lub pokazują ruchem jego zakończenie: W lesie można… (obserwować przyrodę, fotografować ją i filmować, wsłuchiwać się w śpiew ptaków, odpoczywać, uprawiać sport, zbierać owoce leśne, wąchać kwiaty).
4. Oglądanie filmu edukacyjnego Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 2 - Las mieszany
https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4
- Rozmowa na temat filmu.
R. zadaje dzieciom pytania i polecenia związane z filmem.
- Jakie warstwy lasu zostały wymienione?. (ściółka leśna, runo leśne, podszyt, korony drzew).
- Jakie zwierzęta zostały wymienione w filmie?(dzik, wilk, sarny, żubr).
- Wymień drzewa o których była mowa? (dęby, klony świerki).
- Czy jedliście kiedyś owoce leśne, np.: jagody, jeżyny, maliny, poziomki, borówki?
- Jak należy zachowywać się w lesie? (Cicho, nie śmiecić, nie palić ognisk).
Źródło: https://i.pinimg.com/474x/4b/7d/11/4b7d11ff6ec1e9d1183e160733fd3147--website.jpg
- Oglądanie zdjęć leśnych drzew i owoców
R. pokazuje dzieciom zdjęcia leśnych drzew i owoców: maliny, poziomki i jagody. Dzieci
- oglądają drzewa i owoce przez lupę. Określają ich kolor, wielkość i ewentualnie smak. Nazywają je.
DRZEWA IGLASTE:
DRZEWA LIŚCIASTE:
źródło: https://i.pinimg.com/originals/5d/e2/ce/5de2ce4a61e6d2bb18c9041d4e6e1991.jpg
źródło: https://i.pinimg.com/originals/b5/13/b9/b513b982d4e7efb7f26e56abdebcad37.jpg
Źródło: https://i.pinimg.com/originals/08/5d/52/085d5259951ed2902c2082b98e803fdf.jpg
Źródło: https://i.pinimg.com/originals/22/f8/30/22f830cba09713a474f5d744f258d81e.jpg
Źródło: https://i.pinimg.com/originals/1f/4f/3a/1f4f3ada62457137b20418e56865bc55.jpg
5. Zabawa dźwiękonaśladowcza z elementem ruchu – Ptaki w lesie.
R. naśladuje odgłosy, jakie wydają ptaki w lesie: sowy (u-hu), dzięcioły (stuk, puk) i kukułki (ku-ku). Następnie dzieci powtarzają te odgłosy. Dzieci poruszają się lekko jak ptaki, wykonują ramionami ruchy przypominające machanie skrzydłami. R. podaje nazwę ptaka, a dzieci naśladują jego odgłos.
6. Ćwiczenia w kartach pracy dla 3-4 latków
https://eduzabawy.com/karty_pracy/policz-obrazki/dzien-drzewa/ - wydrukuj dowolną stronę. Policz obrazki i narysuj w odpowiednim miejscu odpowiednią ilość kresek.
7. Drzewo – praca plastyczna.
Potrzebne materiały: zielona bibuła, biała kartka A4, brązowa kartka, klej, nożyczki. Dziecko na brązowej kartce stara się odrysować swoją rękę, następnie z pomocą rodzica wycina szablon ręki i przykleja go na białą kartkę. Później z zielonej bibuły tworzy kuleczki, i przykleja je na kartkę tworząc drzewo.
Źródło: https://www.miedzianykrasnalek.pl/wpcu/2020/05/drzewo.png