Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

POWITANIE LATA

Źródło: https://image.freepik.com/darmowe-wektory/dzieci-bawiace-sie-na-plazy_1639-7043.jpg

1.       Ćwiczenia manualne Drzewa.

Dla każdego dziecka kartka z narysowanym na nim konturem drzewa, plastelina.

https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/kolorowanki-dla-dzieci/rosliny/drzewo.html- kontur drzewa na podanej stronie do druku

Rodzic mówi dziecku zagadkę:

Szumią w gęstym lesie,

szum ten wiatr w dal niesie. (drzewa)

Po rozwiązaniu zagadki dziecko zastanawia się, o czym mogą szumieć (rozmawiać) drzewa latem. Rodzic  układa przed dzieckiem  narysowany  na kartce kontur  drzewa. Dziecko  wykleja je plasteliną – toczy z niej cienkie wałeczki i nakleja na kontury drzew. Wodzą po nich palcami. Następnie rysują drzewa palcem w powietrzu, na stoliku, na podłodze.

2.       Układanie rytmów z kolorowych kół.

Wycięte z papieru czerwone i fioletowe koła (po 10 elementów), tacki.

Rodzic  ustawia na stole tacki z wyciętymi z papieru czerwonymi i fioletowymi kołami. Układa z nich prosty rytm np. dwa czerwone koła, jedno fioletowe, dwa czerwone koła, jedno fioletowe, dwa czerwone koła, jedno fioletowe.  Dziecko kontynuuje rytm. Następnie  proponuje inny rytm, który układa e dziecko .

3.       Zabawy z porami roku – rozwiązywanie zagadek.

  • Ćwiczenia w kartach pracy:
    • Karta pracy, cz. 2, str. 21, 22 – 3 latki
    • Karta pracy, cz. 2, str. 62. – 4 latki
  • Rozmowa kierowana na temat minionego roku.

Piłka.

Rodzic  nawiązuje do przeczytanego tekstu.  Toczy piłkę do  dziecka, zadając mu pytanie: Co najbardziej podobało ci się w przedszkolu? Rodzic proponuje zabawę w Zgadywanki o porach roku. Dziecko przekonuje  się, czy pamięta nazwy pór roku i ichcharakterystyczne cechy.

  • Rozwiązywanie zagadek obrazkowych.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku.

Źródło: https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/799/wiadomosci/345113/fotos/orign/cztery_pory_roku.jpg

Rodzic  umieszcza na stole lub dywanie obrazki przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku. Opowiada o jednym z nim. Dziecko zgadują, o którym obrazku jest mowa. Uzasadnia swoją odpowiedź. Nazywa przedstawioną na obrazku porę roku. Zastanawia się, jaka była pora roku, kiedy rozpoczynały przedszkole we wrześniu, a jaka pora roku będzie, kiedy przyjdzie czas pożegnania i wyjazdu na wakacje.

  • Rozwiązywanie zagadek Iwony Fabiszewskiej 

Rodzic  mówi dziecku  zagadki o porach roku. Dziecko  podaje rozwiązanie i uzasadnia odpowiedź.

Przykłady zagadek:

Na drzewach liście kolorowe.

W sadzie owoce zdrowe.

W spiżarni różne zapasy,

na trudne zimowe czasy (jesień)

 

Śniegiem pola zasypało,

gdzie nie spojrzysz, wszędzie biało.

Biały puszek z nieba leci,

już bałwanka lepią dzieci (zima)

 

Bociany z podróży wracają,

wokół kwiaty rozkwitają

Motyle pojawiły się na łące,

ale dni nie są jeszcze gorące (wiosna)

 

Jest gorąco, słońce świeci.

Na wakacje jadą dzieci.

W wodzie będą się pluskały

i na plaży w piłkę grały (lato)

 

1.       Ćwiczenie relaksacyjne Moje wspomnienia.

Nagranie muzyki relaksacyjnej, odtwarzacz CD.

Rodzic włącza muzykę relaksacyjną. Dzieci kładą się na dywanie i wspominają w ciszy wspólne zabawy z koleżankami i  kolegami w przedszkolu lub najciekawsze dni, które tutaj spędziły. Następnie wypowiadają się na temat swoich wspomnień.

 

2.       Praca plastyczna- Bezludna wyspa.

 

Źródło: https://3.bp.blogspot.com/-iSqSN1VojFA/XKH1xRlZYVI/AAAAAAAAOGc/cf0zKaBoFW4k_PwV2jUHzpVB-9yGRh-0QCLcBGAs/s640/IMG_7662%2B%25281%2529.jpg

Przygotowujemy 16 kółek:

  • 6 zielonych (1 o średnicy 10 cm, 4 o średnicy 6 cm i 1 o średnicy 5 cm)
  • 5 czarnych (1 o średnicy 6 cm, 4 o średnicy 5 cm)
  • 1 brązowe o średnicy 10 cm
  • 1 pomarańczowe o średnicy 5 cm

Wszystkie kółka, poza pomarańczowym przeznaczonym na słońce, zginamy raz wzdłuż średnicy. Przyglądamy się ilustracji i próbujemy z wyciętych kółek ułożyć taki sam obrazek.