POWITANIE LATA
Źródło: https://image.freepik.com/darmowe-wektory/dzieci-bawiace-sie-na-plazy_1639-7043.jpg
1. Ćwiczenia manualne Drzewa.
Dla każdego dziecka kartka z narysowanym na nim konturem drzewa, plastelina.
https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/kolorowanki-dla-dzieci/rosliny/drzewo.html- kontur drzewa na podanej stronie do druku
Rodzic mówi dziecku zagadkę:
Szumią w gęstym lesie,
szum ten wiatr w dal niesie. (drzewa)
Po rozwiązaniu zagadki dziecko zastanawia się, o czym mogą szumieć (rozmawiać) drzewa latem. Rodzic układa przed dzieckiem narysowany na kartce kontur drzewa. Dziecko wykleja je plasteliną – toczy z niej cienkie wałeczki i nakleja na kontury drzew. Wodzą po nich palcami. Następnie rysują drzewa palcem w powietrzu, na stoliku, na podłodze.
2. Układanie rytmów z kolorowych kół.
Wycięte z papieru czerwone i fioletowe koła (po 10 elementów), tacki.
Rodzic ustawia na stole tacki z wyciętymi z papieru czerwonymi i fioletowymi kołami. Układa z nich prosty rytm np. dwa czerwone koła, jedno fioletowe, dwa czerwone koła, jedno fioletowe, dwa czerwone koła, jedno fioletowe. Dziecko kontynuuje rytm. Następnie proponuje inny rytm, który układa e dziecko .
3. Zabawy z porami roku – rozwiązywanie zagadek.
- Ćwiczenia w kartach pracy:
- Karta pracy, cz. 2, str. 21, 22 – 3 latki
- Karta pracy, cz. 2, str. 62. – 4 latki
- Rozmowa kierowana na temat minionego roku.
Piłka.
Rodzic nawiązuje do przeczytanego tekstu. Toczy piłkę do dziecka, zadając mu pytanie: Co najbardziej podobało ci się w przedszkolu? Rodzic proponuje zabawę w Zgadywanki o porach roku. Dziecko przekonuje się, czy pamięta nazwy pór roku i ichcharakterystyczne cechy.
- Rozwiązywanie zagadek obrazkowych.
Obrazki lub zdjęcia przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku.
Źródło: https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/799/wiadomosci/345113/fotos/orign/cztery_pory_roku.jpg
Rodzic umieszcza na stole lub dywanie obrazki przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku. Opowiada o jednym z nim. Dziecko zgadują, o którym obrazku jest mowa. Uzasadnia swoją odpowiedź. Nazywa przedstawioną na obrazku porę roku. Zastanawia się, jaka była pora roku, kiedy rozpoczynały przedszkole we wrześniu, a jaka pora roku będzie, kiedy przyjdzie czas pożegnania i wyjazdu na wakacje.
- Rozwiązywanie zagadek Iwony Fabiszewskiej
Rodzic mówi dziecku zagadki o porach roku. Dziecko podaje rozwiązanie i uzasadnia odpowiedź.
Przykłady zagadek:
Na drzewach liście kolorowe.
W sadzie owoce zdrowe.
W spiżarni różne zapasy,
na trudne zimowe czasy (jesień)
Śniegiem pola zasypało,
gdzie nie spojrzysz, wszędzie biało.
Biały puszek z nieba leci,
już bałwanka lepią dzieci (zima)
Bociany z podróży wracają,
wokół kwiaty rozkwitają
Motyle pojawiły się na łące,
ale dni nie są jeszcze gorące (wiosna)
Jest gorąco, słońce świeci.
Na wakacje jadą dzieci.
W wodzie będą się pluskały
i na plaży w piłkę grały (lato)
1. Ćwiczenie relaksacyjne Moje wspomnienia.
Nagranie muzyki relaksacyjnej, odtwarzacz CD.
Rodzic włącza muzykę relaksacyjną. Dzieci kładą się na dywanie i wspominają w ciszy wspólne zabawy z koleżankami i kolegami w przedszkolu lub najciekawsze dni, które tutaj spędziły. Następnie wypowiadają się na temat swoich wspomnień.
2. Praca plastyczna- Bezludna wyspa.
Przygotowujemy 16 kółek:
- 6 zielonych (1 o średnicy 10 cm, 4 o średnicy 6 cm i 1 o średnicy 5 cm)
- 5 czarnych (1 o średnicy 6 cm, 4 o średnicy 5 cm)
- 1 brązowe o średnicy 10 cm
- 1 pomarańczowe o średnicy 5 cm
Wszystkie kółka, poza pomarańczowym przeznaczonym na słońce, zginamy raz wzdłuż średnicy. Przyglądamy się ilustracji i próbujemy z wyciętych kółek ułożyć taki sam obrazek.