Zadania 1
Zadanie 1.
Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę. Ocena jury na podstawie testów, po 3 z każdej klasy, przesłanych do jury konkursu pocztą elektroniczną.
Wykonanie:
Liczba uczniów w szkole 157.
Liczba klas 6 +oddziały przedszkolne.
Liczba przeprowadzonych debat 6 liczba uczestników debat 156.
Przesłano do jury 18 testów.
Ocena wartości debat, przykłady omówionych problemów, ew. wnioski
Debatę na temat „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” przeprowadzono we wszystkich klasach. Nauczyciele wspólnie z uczniami definiowali i objaśniali zawarte w temacie pojęcia. Uczniowie pracowali w grupach, zbierając i zapisując wiadomości na temat poszczególnych pojęć na podstawie własnych doświadczeń oraz pytań pomocniczych przy wykorzystaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Słownika Języka Polskiego oraz Encyklopedii. Dokonywali analizy pojęć, nazywali i zapisywali skojarzeniu z nimi związane. Zapoznali się z Konstytucją RP, której treść wniosła wiele nowych informacji do ogólnej wiedzy uczniów. W trakcie debaty wymieniali się swoimi poglądami na temat znaczenia państwa, roli obywateli w społeczeństwie. Wykazali się znajomością symboli narodowych i władzy w państwie. Dzięki debacie uczniowie mogli lepiej uświadomić sobie swoją rolę i miejsce w społeczeństwie, w którym nie wystarczy wiedzieć o istnieniu praw i obowiązków, lecz należy je również przestrzegać. Debata uświadomiła uczniom, że są częścią społeczeństwa, a ich postawa ma wpływ na rzeczywistość, ich własną przyszłość oraz kraju. Na zakończenie uczniowie rozwiązywali test sprawdzający wiedzę na powyższy temat w dwóch kategoriach wiekowych: klasy I- III i IV - VI.
Uczniowie klas IV-VI wykonywali w grupach plansze na których zawarli swoje przemyślenia dotyczące wybranego pojęci w obrębie tematu. Uczniowie klas młodszych i przedszkolaki zorganizowali w klasach kąciki patriotyczne, wykonali prace plastyczne „Nasze symbole narodowe”.
Wszyscy uczniowie szkoły uczestniczyli w przygotowanym z okazji 11 listopada uroczystym apelu oraz złożyli kwiaty pod Pomnikiem Poległych Radzicach. Reprezentanci klas odbyli wycieczkę do budynku Gminy i Miasta Drzewica – siedziby władz samorządowych.
Nauczyciele przygotowali prezentacje multimedialną przeznaczoną dla klas IV – VI pt. „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”. Prezentacja zawierała podstawowe definicje omawianych pojęć, ponadto zawierała informacje dotyczące podstawowych elementów społeczeństwa, norm prawych, zasad panujących w państwa prawa, podziału władzy w Polsce, cech charakteryzujących dobrego obywatela, praw i obowiązków obywatela, pojęcie patriotyzmu i jego oznakom, znaczenia symboli narodowych. Uczniowie obejrzeli prezentację w trakcie spotkania z nauczycielem historii. Prezentacja służyła przybliżeniu i usystematyzowaniu trudnej ze względu na wiek uczniów tematyki.
Zagadnienia zostały omówione z uwzględnieniem możliwości poszczególnych grup wiekowych.
Wnioski:
- uczniowie rozumieją pojęcia : prawo, społeczeństwo, obywatel, państwo, konstytucja, prezydent, rząd, sejm, senat choć nie do końca potrafią je zdefiniować;
- wiedzą, że podstawowe prawa i obowiązki obywateli zawiera konstytucja;
- uczniowie mają świadomość istnienia podziału władzy w Polsce;
- wiedzą, że głową państwa jest prezydent;
- uczniowie potrafią określić swoje podstawowe prawa i obowiązki w domu, szkole, państwie;
- uczniowie znają polskie symbole narodowe.