Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Zadanie 2

Zadanie 2

Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości). Zasady konkursu, z dostosowaniem do grup wiekowych, opracowują szkoły uczestniczące w konkursie. Ocena na podstawie 10 najciekawszych prac wg wyboru szkoły, przesłanych przez szkoły przez szkoły do jury konkursu.

Wykonanie

Liczba uczestników konkursu Co powinno się zmienić w Twojej…? -   103.   

Przesłano do jury 10 prac - tak.

Ocena efektów zadania. Wnioski, spostrzeżenia.

W ramach realizacji zadania wszyscy uczniowie uczestniczyli w pogadankach wprowadzających w zagadnienia dotyczące funkcjonowania i budowania relacji społecznych, z uwzględnieniem zasad i oczekiwań uczniów dotyczących kontaktów interaktywnych. Uczniowie klas młodszych i przedszkolaki w czasie zabaw uczyli się poprawnego zachowania jakie obowiązuje w szkole, rodzinie, grupie rówieśniczej realizując zmodyfikowany scenariusz nr 2. Ćwiczyli konstruowanie prawidłowych relacji koleżeńskich, jakie powinny panować w czasie przerw i na lekcji. Wyrabiali postawę odpowiedzialności i opieki w stosunku do młodszych kolegów i koleżanek. Utrwalali posługiwanie się „czarodziejskimi słowami” proszę, dziękuję, przepraszam itp. Starsi uczniowie realizowali to zadanie w ramach zajęć WDŻ wykonując ćwiczenia w grupach i uczestnicząc w dyskusjach. W ich trakcie próbowali ustalić przyczyny zakłóceń komunikacyjnych, określić co im przeszkadza i co powinno się zmienić w relacjach szkolnych, rówieśniczych i domowych.  Proponowane propozycje zmian dotyczyły głównie zadawania i sprawdzania wiadomości, ale również padały propozycje bardziej przemyślane takie jak: wzajemne przestrzeganie ustalonych zasad i norm postepowania, poszanowanie praw drugiej osoby, nie krzyczenie na siebie, używanie gestów przyjaźni, pomaganie innym, stosowania zasady „zmiany zaczynamy od siebie”.

Celem zajęć było uświadomienie dzieciom, że współżycia między sobą musimy się stale uczyć. Nasza postawa, mówi często o nas więcej niż wypowiadane słowa. Nie należy oczekiwać zmian jedynie od drugiej osoby, należy zaczynać je od samych siebie. Tylko wzajemne wsłuchiwanie się w drugiego człowieka, szanowanie jego zdania, spokojna i szczera rozmowa prowadzi do budowania zdrowych relacji międzyludzkich.

Następnie został ogłoszony konkurs  pod hasłem. „Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi...?Został on przeprowadzony w dwóch kategoriach wiekowych: klas I- II oraz III-VI. Uczniowie klas młodszych mieli za zadanie wykonać prace plastyczne, natomiast z klas starszych prace literackie.
 Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w styczniu 2015 roku. Wyłoniono 10 najlepszych prac- dwie plastyczne i 8 literackich. Uczniowie klas IV –VI przygotowały w ramach zajęć technicznych makiety budynku szkoły.

Wnioski:

  • umieją budować właściwe relacje z rówieśnikami 
  • mają potrzebę wzmocnienia więzi rodzinnych ,
  •  wskazują konieczność zmian związanych z funkcjonowaniem w społeczności szkolnej oraz w relacjach rodzinnych
  • rozróżniają sposoby komunikacji werbalnej i niewerbalnej i ich wpływu na proces budowania relacji międzyludzkich,
  • marzą o zmianach lokalowych w szkole