Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Zadanie 7

Zadanie 7

 Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem  „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować podstawy akceptujące niepełnosprawność”Wykonanie :

Liczba przeprowadzonych konwersatoriów – 6

Liczba uczestników – 150

W ramach realizacji punktu 7 uczniowie naszej szkoły podczas zajęć wychowawczych zgodnie z programem profilaktycznym szkoły, Koncepcją Pracy Szkoły oraz planami wychowawczymi  podjęli tematykę niepełnosprawności na godzinach wychowawczych.

W klasie  IV, V i VI  w  styczniu przeprowadzona  była dyskusja na temat niepełnosprawności ruchowej i umysłowej, uczniowie dowiedzieli się również co to jest autyzm. Lekcje zostały przeprowadzone wg. Scenariuszy Jury Konkursu. 

Na zajęciach przyrody uczniowie w kl. IV -  VI podczas omawiania układu kostnego i nerwowego, zapoznały  się z niepełnosprawnością ruchową i umysłową. Podczas zajęć podawały propozycje bezpiecznego spędzania czasu wolnego na przerwach oraz postaw koleżeńskich wobec rówieśników zdrowych i niepełnosprawnych.

Klasa I tę tematykę podjęła podczas zajęć:

25.09.2014 r.  MOJE KOLEŻANKI I MOI KOLEDZY – podjęcie tematu, że nie wszyscy są tacy sami, że możemy się również różnić sprawnością ruchową, czy intelektualną.

9.12.2014 r. PODZIĘKOWANIE DLA MIKOŁAJA-JĘZYK MIGOWY , ALFABT BRAILE’A-poznanie dwóch języków osób niepełnosprawnych, zabawy dramowe wczuwanie się w rolę osoby niepełnosprawnej.

16.12.2014 ŚWIĄTECZNE ZAKUPY-  rozmowa na temat pomocy osobom starszym, samotnym, niepełnosprawnym.

13.01.2015 JEDNO ŻYCZENIE –porcja życzliwości wobec drugiego człowieka.

Kl. II

16.10.2014 CO TO JEST TOLERANCJA dyskusja o ludzkich wadach

17.10.2014 INNA SZKOŁA czytanie opowiadania A. Bagińskiej. Specyfika różnych szkół w Polsce z uwzględnieniem przystosowania dla osób niepełnosprawnych.

Kl. III

30.09.2015 dyskusja na temat codziennych problemów ludzi niepełnosprawnych oraz własnych doświadczeń dzieci. Odgrywanie scenek dramowych na temat pomocy niepełnosprawnym. Dzieci   podawały przykłady na praktyczne działania  w zakresie pomocy osobom niepełnosprawnym zarówno fizycznie jak i umysłowo.

W roku szkolnym 2014/2015 uczniowie naszej szkoły biorą aktywny udział w  wspieraniu osób niepełnosprawnych poprzez   zbiórkę zakrętek w ramach współpracy z Drzewickim Centrum Wolontariatu „Ofiarna dłoń”. Podczas tych działań został  również zorganizowany konkurs na najciekawsze hasło „Zakręć się za zakrętkami” oraz  konkurs plastyczny „Coś z niczego”. Uczniowie naszej szkoły również poprzez zbieranie karteczek z herbaty Lipton  oraz aluminium, wspierają osoby niepełnosprawne.  

Współpracujemy również z fundacją na rzecz osób niewidomych i niepełnosprawnych „Pomóż i ty”, która w tym roku wspierała 17 letniego Kamila Dominiaka chorego na dziecięce porażenie mózgowe.

Co roku w naszej szkole dzieci uczestniczą w ogólnopolskiej akcji „ Góra grosza”. Wspólnie udało się zebrać w tym roku 341,49 zł, co w przeliczeniu na jednego ucznia wniosło 4,14 zł.

Dzięki tym działaniom dzieci nauczyły się podstawowych zasad humanizmu i poznały czym jest wolontariat. 

Wnioski:

  • uczniowie wiedzą kto to jest osoba niepełnosprawna
  • znają rodzaje niepełnosprawności
  • potrafią pomóc i wczuć się w rolę osoby  z ograniczeniami
  • mają szacunek do osób niepełnosprawnych
  • wiedzą co to jest wolontariat   
  • nabrali świadomości, że każdy człowiek doświadcza różnego rodzaju niepełnosprawności