Poznajemy zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci.
Witamy was i zapraszamy do wspólnej zabawy z rodzicami
Na dzisiejszych zajęciach z Olkiem i Adą dowiemy się co słychać na wsi. Wspólnie poznamy zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci.
1. Nauczmy się nowej powitanki – rymowanki.
- rodzic czyta dziecku tekst rymowanki i razem z dzieckiem naśladuje czynności wynikające z jej treści.
Na powitanie niech każdy wstanie,
niech każdy wstanie raz, dwa, trzy.
A po ukłonie zaklaszcze w dłonie,
zaklaszcze w dłonie raz, dwa, trzy.
2. Posłuchajcie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Kaczęta, prosięta… konięta?
Poniżej ilustracja do opowiadania
Olek, Ada i dziadkowie odwiedzili ciocię Anielę. Ciocia mieszka na wsi, daleko od miasta. Ma tam własne gospodarstwo. Olek był kiedyś u cioci i zaprzyjaźnił się ze źrebakiem. Nie mógł się doczekać, kiedy zobaczy go ponownie. Ada jechała tam po raz pierwszy. Cieszyła się, że będzie mogła głaskać i karmić zwierzęta, które hoduje ciocia. Kiedy tylko stanęła na podwórku, wykrzyknęła:
– Mogę pogłaskać owieczkę?
Ciocia zatrzymała ją w ostatniej chwili. – Lepiej nie, to baran z twardymi rogami, nie lubi głaskania.
Ada zrobiła krok w tył, ale już po chwili biegła przez podwórko.
– Olek! Ciocia ma łabędzie! – piszczała zachwycona.
– Oj, Ado, Ado, to nie łabędzie! To gęsi!
Olek aż za brzuch się złapał. Gęsi rozbiegły się w cztery strony świata, za to gąsior wyciągnął długą szyję, zasyczał groźnie i złapał dziobem za sznurowadło u buta Ady.
– Ty łobuzie, nie strasz mi gości – skarciła go ciocia. Wzięła Adę za rękę. – Chodźmy do kurnika. Zobaczysz kury i malutkie kurczęta. Jest też gęś z gąsiętami i kaczka z kaczętami. Będziesz mogła je głaskać bez problemów.
Olek skrzywił się. Wolałby od razu pobiec do źrebaka. Dziadek musiał się tego domyślić, bo powiedział:
– Ada pójdzie z ciocią, babcia odpocznie w domu po podróży, a my zajrzymy do stajni. Do koni i źrebaków.
Kiedy po godzinie wszyscy wrócili do domu, dzieci zasypały babcię opowieściami o swoich przygodach.
– Źrebak się do mnie uśmiechnął! Poznał mnie! Pokazał wszystkie zęby w uśmiechu i zawołał „I-haa!”. To na pewno znaczyło „dzień dobry”! – mówił uradowany Olek.
– A mnie pocałowało prosię – chwaliła się Ada.
Ciocia potwierdziła. Gdy Ada pogłaskała wszystkie dwadzieścia kurcząt, dziesięć gąsiąt i pięć kacząt, poszły do chlewni. „Tutaj są świnie z prosiętami”, uprzedziła ją ciocia. Wzięła jedno różowe prosię na ręce i podsunęła Adzie do pogłaskania. Prosię, niewiele myśląc, trąciło Adę noskiem w policzek i chrząknęło. Ada była zachwycona. Potem odwiedziła owce z owieczkami i barankami. Nie odważyła się jednak na ich pogłaskanie, chociaż ciocia zapewniała, że owcze dzieci, nawet te z małymi różkami, nie są groźne. Później, już razem z dziadkiem i Olkiem, poszli do obory, do krów i cieląt. Co się tam wydarzyło, tego dzieci nie opowiedziały. Zdradzę wam w tajemnicy, że jedna z krów pacnęła Adę ogonem w nos.
– Nic nie mówicie o krowach? – zdziwiła się babcia.
– Bo krowie ogony brzydko pachną – wyjaśniła Ada, krzywiąc się przy tym okropnie. – A wiesz, czego się dziś nauczyłam? – pospiesznie zmieniła temat. – Posłuchaj: dziecko kury to kurczątko, gęsi – gąsiątko, kaczki – kaczątko, świnki – prosiątko, konia – koniątko, a krowy – krowiątko – wyliczyła.
Ciekawe, dlaczego ciocia, dziadkowie i Olek śmiali się długo i głośno.
3. Porozmawiajmy na temat opowiadania.
Opowiedzcie o wizycie Olka i Ady na wsi.
Odpowiedzcie na pytania:
- Kogo wraz z dziadkami odwiedzili Olek i Ada?
- Gdzie mieszkała ciocia Aniela?
- Czym zajmowała się cioci?
- Jakie zwierzątka Ada i Olek spotkali w gospodarstwie cioci?
- Jak nazywają się domy zwierząt, np. kur, świnek, koni owiec, krówek
- Czego nauczyła się Ada?
- A czy wy potraficie nazwać dorosłe zwierzęta i ich dzieci?
4. Olek bardzo lubi konie i zaprasza was do zabawy ruchowej „Koniki”.
Potrzebny będzie przedmiot do wystukiwania rytmu (dla rodzica).
Zamieniamy się w koniki i w zależności od rytmu jaki słyszymy, idziemy stępa (powoli, wysoko unosząc nogi), poruszamy się kłusem (biegamy na palcach, ale jeszcze nie za szybko), galopem (biegamy szybko na całych stopach).
5. Obejrzyjcie wspólnie z rodzicem film edukacyjny
Zwierzęta na wsi część 1 (odgłosy, zagadki, zadania) https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0
6. Ada zaprasza do wesołej zabawy w rymowanie.
Posłuchaj zdania i dopowiedz na końcu słowo do rymu. Wykonaj również czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po ......... ( nosie)
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie ...... ( dłoń)
Powiedz: konie i dotknij się w ......... ( skronie)
Powiedz: krowy i dotknij palcem ....... ( głowy)
Powiedz: króliczki i nadmij ............. ( policzki)
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem ...( brzuszka)
Powiedz: psy i klaśnij raz, ............... ( dwa, trzy)
7. Macie sprawne rączki więc „Pomożecie kaczuszkom wyjść ze stawu”
Potrzebne będą: nakrętki od butelek, 2 patyczki, miska z wodą
Waszym zadaniem jest wyłowienie nakrętek za pomocą patyczków
.
8. Wykonajcie pracę „Zwierzątko z mojego podwórka” ( technika prac dowolna można też ulepić zwierzątko z plasteliny).
Czekamy na wasze pracę Pracę proszę przesyłać na adres: j.barska@spradzice.szkolnastrona.pl
Zabawa przy piosence „Podwórkowa awantura"
1. Posłuchajcie piosenki „Podwórkowa awantura”
https://www.youtube.com/watch?v=vFq6WqAeL2M
2. Zamieńcie się w zwierzątka występujące w piosence i zaśpiewajcie na podaną sylabę jak:
- kurka – ko, ko..
- kaczuszka – kwa, kwa
- piesek – hau, hau
- gąska – gę, gę
- świnka – chrum, chrum…
Improwizacje melodyczne na dowolnie wybraną melodię np. „Kurki trzy”, „Wlazł kotek” itp.
3. Posłuchajcie i rozpoznajcie - Jakie to zwierzę?
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura).
Rodzic głoskuje nazwy zwierząt, a dziecko podaje pełną nazwę (np. p-i-e-s – pies).
4. „ W zagrodzie Małgosi” – bajeczka ortofoniczna.
Uważnie słuchajcie wiersza i spróbujcie naśladować głosy zwierząt z wiejskiego podwórka.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KOD, KO, DA
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.
Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza muczy: ME, ME, ME,
Indor gulgocze: GUL, GUL, GUL
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
5. Czas na zabawę ruchową
„Kto ma nogi dwie, kto cztery”.
Na słowa: kurka i kogut po dwie nogi mają i jak my biegają, swobodnie
i ostrożnie biegacie po pokoju; po usłyszeniu, kto cztery nogi ma porusza się jak:
koń, krowa i koza, swobodnie poruszacie się na czworakach). Zabawę powtarzamy
2-3 razy.
6. Pobawimy się przy popularnej piosence
„Miała baba koguta”
Miała baba koguta, koguta, koguta,
Wsadziła go do buta, do buta siedź!
Miała baba indora, indora, indora
Wsadziła go do wora, do wora siedź!
Usiądźcie na dywanie i wystukajcie lub wyklaskajcie rytm podany przez rodzica:
Mia - ła ba - ba ko - gu - ta, ko - gu - ta, ko - gu - ta…
7. "Karmimy kurki"- ćwiczenia oddechowe.
Potrzebne wam będą: papierowe ziarenka, rysunek kury, słomka
Przenieście za pomocą słomki, ziarenka papierowe z kartki na rysunek kury.
Pracowaliście wspaniale, więc jeśli pogoda pozwoli pobawcie się na świeżym powietrzu wspólnie z rodzicami.
- Pobaw się w kręgle, wykorzystaj do tej zabawy puszki lub plastikowe butelki. Wystarczy piłka i zabawa gotowa.
- Jeśli macie skakanki poćwiczcie skakanie.
- Przygotuj pojemnik lub pudełko oraz piłkę, wrzuć piłkę do pojemnika, jeśli się
uda możesz odsunąć pojemnik dalej i powtórzyć zabawę ( możesz urządzić zabawy z rodzicem w rzucaniu do celu wygrywa ten kto ma więcej trafień.
- Skoki przez drabinkę. Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-
centymetrowe paski i ułożyć na ziemi na wzór drabinki. Twoje zadanie polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
Wykonaj polecenia w kartach pracy:
- karta pracy, cz.4, nr 12
- karta pracy, cz.4, nr 64, 65 5- latki
- karta pracy, cz.4, nr 78, 79 6 - latki
„Domowe czytanki”- czy macie w domu książeczki o wiejskich zwierzętach? Jeśli tak - poszukajcie ich, a potem obejrzyjcie i poczytajcie razem z rodzicami.