Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Podróże kształcą

To powiedzenie znają wszyscy bardzo dobrze. O jego prawdziwości przekonało się również 38 uczniów kl. I - III. W dniu 15 czerwca 2023r. przy pięknej pogodzie uczniowie pod opieką wychowawców wyruszyli z rana na wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Już podczas jazdy autokarem przewodnik pan Łukasz mijając miejscowości naszej gminy, opowiadał ciekawostki tych miejsc.
Pierwszą z głównych atrakcji wycieczki na ziemiach kieleckich była wspinaczka na Łysą Górę i zwiedzanie Klasztoru Św. Krzyża. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Nowej Słupi. Przy usytuowanej na skarpie figurze pielgrzyma rozpoczęliśmy naszą małą przygodę. Wchodząc na teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego poznaliśmy zasady przebywania w takim miejscu. Drogą pątników zmierzających do relikwii Drzewa Krzyża Świętego dotarliśmy na szczyt góry. Tam zwiedzaliśmy klasztor Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej oraz z wieży widokowej mogliśmy podziwiać panoramę Gór Świętokrzyskich.
Kolejnym punktem było zwiedzanie ruin zamku królewskiego w Chęcinach z przełomu XIII i XIV, gdzie dowiedzieliśmy się o ważnej strategicznej roli zamku, jego ciekawostkach i historii.
Następnie udaliśmy się do Jaskini Raj, gdzie uczniowie mogli obejrzeć niezwykły rezerwat przyrody. Długość trasy turystycznej wynosi 180 metrów. Przewodnik na początku zwiedzania zapoznał uczniów z tematyką krasu i życiem człowieka neandertalskiego, zamieszkującego jaskinię ok. 50.000 lat temu. Następnie pokazał  szczątki prehistorycznych zwierząt – mamuta, nosorożca włochatego, niedźwiedzia jaskiniowego – będących obiektem polowań i szukających w jaskini schronienia. W muzeum odtworzone zostało również obozowisko rodziny neandertalskiej z trzema naturalnej wielkości postaciami. Następnie podziwialiśmy wspaniałe wytwory natury, które zachwyciły dzieci.
Zmęczeni, ale pełni radości i wrażeń z pewnością zapamiętamy tą lekcję przyrody i historii na całe życie.