Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Wycieczka szkolna

WROCŁAW - PRAGA - KOTLINA KŁODZKA

W dniach 22 - 25 maja 2018r. uczniowie klas IV - VII udali się na czterodniową wycieczkę w południowo - zachodnią część naszego kraju, gdzie zwiedzaliśmy Wrocław i obiekty turystyczne Kotliny Kłodzkiej oraz do stolic naszych sąsiadów Czechów – Pragi. Organizacją wycieczki zajęło się Biuro Usług Turystycznych „WEKTUR” PRZYSUCHA. Noclegi zapewnił nam hotel „ABIS” w Bystrzycy Kłodzkiej.

Pierwszego dnia na szlaku naszej wycieczki znalazł się oczywiście Wrocław, w którym zwiedziliśmy m.in.: Rynek, Ostrów Tumski, Ogród Japoński, który dzięki współpracy z japońskimi specjalistami nawet w najmniejszy szczegółach, odpowiada oryginalnej, japońskie sztuce projektowania ogrodów orazWrocławską Fontannę, która jest jedną z największych atrakcji na turystycznej mapie Wrocławia. Organizowane codziennie o pełnych godzinach pokazy połączone z muzyką przyciągają wokół fontanny wielu widzów. Pełny efekt widoczny jest dopiero po po zmroku (czego nie mogliśmy zobaczyć, bo byliśmy w południe) kiedy to tryskającej w formie gejzerów, mgiełki czy piany wodzie towarzyszą wyświetlane wizualizacje w postaci kolorowych świateł i efektów laserowych, a wszystko to w rytm muzyki.

Tego dnia udaliśmy się również do Złotego Stoku, gdzie zwiedziliśmy nieczynną Kopalnię Złota. Uczniowie byli pod wielkim wrażeniem związanym z masą złota, sposobu jego wydobywania w dawnych czasach, pracą alchemików czy produkcją arszeniku, a wszystko to dzięki przewodnikom, którzy z dużą dozą humoru opowiadali o tajnikach kopalin.

Drugi dzień to zwiedzanie Pragi, a w niej Klasztoru na Strachowie skąd rozpościera się najpiękniejszy widok na panoramę Pragi, Hradczan - dawnej siedziby królów czeskich, Placu Wacława – szerokiego bulwaru na którym można odpocząć na ustawionych wśród zieleni i kwiatów ławkach i gdzie znajduje się pomnik św. Wacława, Mostu Karola - chyba najsłynniejszego miejsca w Pradze, który ma prawie 516 metrów długości i ozdobiony jest 30 posągami świętych, Vaclavskich Namesti  - głównej ulicy-placu Pragi z ciekawą zabudową secesyjną, pomnikiem św. Wacława i monumentalnym gmachem Muzeum Narodowego.

Trzeciego - chyba najbardziej męczącego dnia zwiedzaliśmy PARK NARODOWY GÓR STOŁOWYCH. Przejechaliśmy Drogą Stu Zakrętów, weszliśmy szlakiem turystycznym na Szczeliniec, przeszliśmy labiryntem Błędnych Skał po czym udaliśmy się do WAMBIERZYC - dolnośląskiej Jerozolimy. Obejrzeliśmy tu Barokową Bazylikę Nawiedzenia NMP, do której prowadzą kamienne schody o trzech ciągach. Wszystkich stopni jest 56, z czego 33 w środkowym ciągu symbolizuje lata życia Jezusa na Ziemi. Kolejnych 15 stopni nad pierwszym tarasem oznacza lata życia Maryi przed jej Boskim Macierzyństwem. W Wambierzycach obejrzeliśmy także ruchomą szopkę – dzieło zegarmistrza Longina Wittiga, rozbudowaną po jego śmierci przez syna Hermann.Szopka zawiera sceny związane z Bożym Narodzeniem  i drogą krzyżową.

Tego dnia byliśmy również w Czermnej, gdzie obejrzeliśmy Kaplicę Czaszek - wielki wspólny grobowiec ofiar wojen Śląskich z lat 1740-1742 i 1744-1745 oraz chorób zakaźnych z XVIII wieku, którego ściany i sufit wyłożone są 3 tysiącami czaszek i kości ludzkich. Pod podłogą spoczywa dalsze kilkadziesiąt (20-30 tys) szczątków ludzi.

Ostatniego dnia wróciliśmy do Wrocławia. Tu zwiedziliśmy Panoramę Racławicką - wielkie malowidło (15 × 114 m), które dzięki zespoleniu szczególnych zabiegów malarskich (specjalna perspektywa) i technicznych (oświetlenie, sztuczny teren, zaciemnione, kręte podejście), „przenosi” widza w inną rzeczywistość i inny czas. Panorama Racławicka to pierwsze i jedyne zachowane do dziś polskie dzieło tego rodzaju. Pomysłodawcą Panoramy był lwowski malarz Jan Styka, który zaprosił do współpracy znakomitego batalistę Wojciecha Kossaka. Pomagali im: Ludwik Boller, Tadeusz Popiel, Zygmunt Rozwadowski, Teodor Axentowicz, Włodzimierz Tetmajer, Wincenty Wodzinowski i Michał Sozański.Stworzenie całego obrazu zajęło im 9 miesięcy. Przejście najstarszym zachowanym we Wrocławiu Mostem Piaskowym zakończyło naszą trasę turystyczną.

Uczniowie lekko zmęczeni lecz  zadowoleni szczęśliwie wrócili do swoich domów.   Opiekunami wycieczki były panie: M. Komar, E. Korycka, B. Kaszuba i G. Gruszecka.