Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Domowe ćwiczenia i zabawy dla przedszkolaków

Ze względu na zagrożenie wirusowe jesteśmy zmuszeni spędzać czas w domu, wiąże się to z mocnym ograniczeniem aktywności fizycznej dzieci i dorosłych. W związku z tym warto wykorzystać dostępny czas i przestrzeń do zaaranżowania ciekawej aktywności ruchowej dla dziecka. Dobre nawyki wypracowane w najmłodszych latach będą owocowały w trakcie dalszego rozwoju dziecka ponieważ ruch to podstawowy element mający wpływ na zdrowie. Poniżej przykładowe ćwiczenia i zabawy ruchowe dla przedszkolaków. Wiele ciekawych propozycji można znaleźć w Internecie. Warto zajrzeć na :

Ćwiczenia gimnastyczne (pod kierunkiem rodzica) 

Rozwijanie świadomości własnego ciała.

Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.

Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana do głowy, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.

Gorąca podłoga – biegają z wysokim unoszeniem kolan.

Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.

Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciskają wszystkie części ciała w podłogę.

Przez tunel – dziecko przemieszcza się na czworakach pomiędzy nogami drugiej osoby.

Pogoń na kolanach – dzieci dobierają się parami, jedno ucieka na kolanach, a drugie je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.

 

Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach: z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem.

Prowadzimy niewidomego – jedno dziecko zamyka oczy, drugie staje zwrócone twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.

Przekładamy naleśnik – jedno dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.

Wstajemy razem – dzieci siedzą tyłem do siebie, złączone plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.

Ćwiczymy razem – dzieci trzymają się za ręce; przykucają, a potem podnoszą się do wspięcia na palce i wracają do pozycji wyjściowej.

Dzieci w parach siedzą , w siadzie prostym rozkrocznym, dotykają sąsiada stopami; jednocześnie podnoszą ręce do góry, a następnie wykonują skłon i wracają do pozycji wyjściowej.

 

Ćwiczenia kreatywne.

Ilustrujemy muzykę ruchem – dzieci improwizują ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie.

Zabawy ruchowe (dziecka z rodzicami)

1. Poszukiwanie skarbów

Wspólnie wybieramy jakiś przedmiot, następnie chowamy go. Wydajemy polecenie: „Idź do przodu, stań, idź w stronę stolika, omiń go, szukaj na dole, po prawej stronie....”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.

2. Skoki przez drabinkę

Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

3. Skoki przez linkę (gumę do gry itp.)

Ta zabawa dla dzieci pomaga w ćwiczeniu równowagi. Potrzebna jest linka, którą musisz zamocować na odpowiedniej bezpiecznej dla dziecka wysokości.

4. Koncert

Dziecko siedzi na podłodze, podparte z tyłu dłońmi. Nogi ma ugięte w kolanach. Unosi zgięte nogi i na hasło "bęben!" uderza (lekko!) piętami w podłogę, a na hasło "pianino!" "gra" na niej paluszkami stóp.

5. Lustro

Siadamy po turecku naprzeciwko siebie. Dziecko naśladuje wszystkie twoje ruchy ("wkręcasz żarówki", kiwasz na boki głową, rysujesz w powietrzu kółka rękami). A potem zmiana ról – ty naśladujesz dziecko. Zabawę możecie sobie urozmaicić robieniem śmiesznych min: róbcie ryjek, uśmiechajcie się szeroko, wystawiajcie język itd. To świetne ćwiczenia mięśni twarzy – sprzyjające wymowie.

6. Szczeniaczek

Stoisz w szerokim rozkroku, a dziecko biega na czworakach wokół twoich nóg, wykonując ósemki (i oczywiście - szczekając albo popiskując jak mały piesek).

7. Kto szybciej?

Dziecko spaceruje po dywanie, na umówiony sygnał, np. klaśnięcie jak najszybciej siada na krześle, staje na jednej nodze, kładzie się na brzuchu, itp.

8. Balonowy tenis

Gra w piłkę w domu nie jest do końca bezpieczna, dlatego w domu gramy balonem. A zamiast rakietek możemy użyć papierowych talerzy przyklejonych do drewnianych łyżek. W ten sposób rozgrywamy punktowane mecze.

9. Jestem chmurką 

Zabawa z rymowanką. Prowadzący rozpoczyna zabawę: Jestem chmurką, tak jak ty, zróbmy obrót, ja i ty. Jestem chmurką, tak jak ty, zróbmy podskok, ja i ty. Jestem chmurką, tak jak ty, zróbmy młynek (rękoma), ja i ty. Jestem chmurką, tak jak ty, zróbmy przysiad, ja i ty. Przy powtórzeniu zabawy, rolę prowadzącego przejmuje dziecko.

10.Bociany

Dzieci „Bociany” biegają po pokoju, z rozłożonymi rękami – „skrzydłami”. Na sygnał rodzica lądują i stają na jednej nodze

11. Rozsypane pisanki

Zabawa ruchowa z elementem turlania. Dzieci są pisankami. Delikatnie turlają się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.

 

 

 Ćwiczenia gimnastyczne – metodą Rudolfa Labana.

 

Nagranie dowolnej muzyki, odtwarzacz CD, paski kolorowej bibuły.

 

• Podajemy dziecku złożone paski bibuły.

 

• Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa z bibułki dowolne kształty na podłodze.

 

• Po kole – dziecko układa na podłodze koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.

 

• Powitania bibułką – dziecko dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.

 

• Jak najwyżej – dziecko wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie, łapie ją tuż nad podłogą.

 

• Sprytne palce –dziecko chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.

 

• Rysujemy ósemkę – dziecko przekłada bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.

 

• Lustro – dziecko z rodzicem tworzy parę, jedna osoba jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.

 

• Wiatr i wiaterek – dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.

 

• Latające owady – dziecko zgniata bibułkę w kulkę, rzuca przed siebie i podążają jej śladem. Na koniec wrzuca kulkę do obręczy, którą przygotował rodzic.

 

• Marsz z muzyką – rytmiczny marsz dookoła dywanu przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykucnięcie i wyskok w górę.