SEGREGUJEMY ŚMIECI
1. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym każde dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
2. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym i jego ochronie.
Zastanowienie się nad tym, co możemy zrobić, żeby poprawić stan środowiska naturalnego. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- Co to są odpady i skąd się biorą?
- Czy możemy wyrzucać odpady gdziekolwiek?
- Na czym polega segregacja śmieci?
- Na jakie grupy segregujemy odpady ? (rodzic pokazuje trzy pojemniki do segregacji odpadów: na makulaturę - niebieski, plastik -żółty , szkło – zielony,) (wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego – szkło, papier, plastik).
3. Śmieci z parku – zabawa badawcza.
Zajęcia badawcze – Papier, plastik, szkło. Dzieci siadają dookoła chusty i wspólnie z Rodzicem zastanawiają się, z jakiego materiału są wykonane zgromadzone na niej przedmioty.
- Zadanie 1. BADANIE WŁAŚCIWOŚCI PAPIERU.
Stolik nakryty niebieską tkaniną, szkła powiększające, lupy, różne przedmioty wykonane z papieru, np.: gazeta, kartka, pudełko tekturowe. R. zaprasza dzieci do pierwszego stolika, nakrytego niebieską tkaniną, na którym są ułożone różne przedmioty wykonane z papieru. Prosi dzieci, aby każde z nich wybrało jeden przedmiot i określiło jego cechy. Chętne dzieci wypowiadają się.
Wniosek: papier jest miękki, da się go drzeć, daje się zgniatać.
- Zadanie 2. BADANIE WŁAŚCIWOŚCI PLASTIKU.
Stolik nakryty żółtą tkaniną, szkła powiększające, lupy, różne przedmioty wykonane z plastiku, np.: plastikowe butelka, kubeczek i łyżeczka.
R. przechodzi z dziećmi do drugiego stolika, okrytego żółtą tkaniną, na którym są ułożone różne przedmioty wykonane z plastiku. Prosi dzieci o wybranie jednego przedmiotu i określenie jego cech. Chętne dzieci wypowiadają się. R. uzupełnia ich wypowiedzi.
Wniosek: plastik jest lekki, elastyczny lub sztywny.
Plastik to potoczna nazwa tworzywa sztucznego – materiału wytworzonego przez człowieka z niewystępujących w naturze substancji. Jest on surowcem całkowicie odpornym na wodę i wiele czynników chemicznych.
- Zadanie 3. BADANIE WŁAŚCIWOŚCI SZKŁA.
Stolik nakryty zieloną tkaniną, szkła powiększające, lupy, różne (bezpieczne) przedmioty wykonane ze szkła, np.: małe słoiki, spodki.
R. przechodzi z dziećmi do trzeciego stolika, nakrytego zieloną tkaniną, na którym są ułożone różne przedmioty wykonane ze szkła. Prosi dzieci o wybranie jednego przedmiotu i określenie jego cech. Chętne dzieci wypowiadają się. R. uzupełnia te wypowiedzi.
Wniosek: szkło jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło.
Rodzic informuje dzieci o konieczności segregowania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania w przemyśle. Wyjaśnienie pojęcia recykling.
Recykling sprawia, że odpady stają się z powrotem wartościowe i zamiast trafić na składowisko, przekształcają się w surowce do produkcji nowych materiałów. Tylko niektóre z naszych odpadów nadają się do recyklingu. Są to przede wszystkim : szkło, plastik, papier oraz metale.
4. Karta pracy, cz. 2, str. 41. – 4 latki
https://drive.google.com/file/d/1lOMwrryUHEkDXWLlXn4WCwDY_3auMrfo/view - (proszę wydrukować ze str. 3-5 obrazek do wyboru – kolorowanka; str. 7 – obrazek do ułożenia) – 3 i 4 latki
Wyprawka plastyczna:
- 3 latki – karta nr 10
- 4 latki – karta nr 24