Tematyka: Mój wymarzony zawód
• Słuchanie wiersza Wiesławy Żaby-Żabińskiej Rodzinny wiersz.
Tata Ani jest lekarzem,
tata Janka – marynarzem.
Tata Ewy – ogrodnikiem,
a Michała jest lotnikiem,
Tata Asi – kolejarzem,
a Marcela jest piekarzem.
Mama Uli smaży pączki,
a Szymona pisze książki.
Mama Eli jest kierowcą,
a Karola – zawiadowcą.
Mama Leny jest kelnerką,
a Renaty jest tancerką.
Mama Kajtka jest malarzem,
tata Olka – betoniarzem.
•• Rozmowa na temat wiersza – tworzenie siatki pytań na temat zawodów.
Dziecko wymienia i opisuje zawody wymienione w wierszu.
R. pyta:
− Które zawody są według ciebie najczęściej/najrzadziej wykonywane?
− Czy chciałbyś (chciałabyś) wykonywać któryś z tych zawodów jak dorośniesz?
− Co wiesz o… (lekarzu, marynarzu, pisarzu, kierowcy )?
− Po czym poznać, że ktoś wykonuje ten zawód?
− Co chciałbyś (chciałabyś) się dowiedzieć o…( kucharzu, piekarzu, malarzu architekcie, żołnierzu, dziennikarzu ?
••• Zabawa ruchowa przy muzyce – Nasze zawody.
Dowolne nagranie muzyczne, odtwarzacz CD.
Dziecko spacerują po pokoju przy nagraniu dowolnej piosenki,
gdy R. wyłączy nagranie, wykonuje ruchy ilustrujące zawód
podany przez niego (np. fryzjer – palcem wskazującym
i środkowym naśladują ruch nożyczek przy strzyżeniu).
••••Zapoznanie dziecka z zawodem rodziców.
••••• Zabawa sensoryczna Rysowanie na mące.
Dla dziecka tacka z mąką.
Dziecko rysuje rzeczy wymyślone przez R.
Proponowane rzeczy to np. figury geometryczne, cyfry, litery, domki,
samochody, ale także rzeczy związane z tematem – atrybuty