Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

KOLOROWA ŁĄKA

1.      Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller Smok łąkowy wielogłowy.

  • Zabawa na powitanie.

Dzieci siedzą w kole. Witają się kolejno, wypowiadając: Dzień dobry w różnym tempie: raz szybko, raz wolno.

  • Słuchanie opowiadania Ewy Stadmüller Smok łąkowy wielogłowy.

– O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu ustawionym

między łóżkami dzieci.

– O Kubusiu Puchatku – zdecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka na piknik…

– Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik i pani prosiła,

żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby poczęstować innych. 

– Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – zapakujemy je do

plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i będziesz miał się czym dzielić.

A dokąd się wybieracie?

– Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i kawałek

przejdziemy piechotą.

– I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda.

Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie przywozili

do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do plecaczka.

– Dalej pójdziemy na piechotę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim przystanku.

– Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych przebojów. Trzy,

cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa zioła maj...

Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga wędrować. Nawet

się nie obejrzeli, a już byli na miejscu.

– Jak tu ślicznie… – westchnęła Zuzia.

Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, pszczoły

bzyczały… Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę i papierowe talerze.

– Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem częstowali się tym,

na co kto ma ochotę.

Z początku niektórzy ociągali się trochę, ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki

z makiem, Bartek orzechowe chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili

plecaczki.

– Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, pałaszując

z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzię.

– A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już żaden ślad

po tygryskowej uczcie.

Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły upleść sobie

wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. Konrad z Bartkiem napompowali

piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące

po niebie obłoki.

– Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi.

– A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy… Trzeci obłoczek

nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka.

– Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął nagle. – To

jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. Skrada się po cichutku, a jego

obecność zdradzają lekko poruszające się trawy.

Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie.

– Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki wypadek,

schował się za Olka.

– Spokojnie, to tylko wiatr… – próbowała uspokoić chłopców pani.

– Na… na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś.

– Oczywiście! – usłyszał.

– A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie spuszczając oczu z rozkołysanych traw.

 

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Rodzic zadaje pytania:

 - Co można robić podczas pobytu na łące?

 - Jakie zwierzęta można spotkać na łące?

 2.      Ćwiczenia grafomotoryczne Te, co fruwają na łące.

Wzory do rysowania po śladzie przygotowane przez R., koszulki, flamastry

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Motyl-1.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Mr%C3%B3wka-1.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Pszczo%C5%82a-1.pdf

Dzieci wybierają rysunek, wkładają do koszulki, rysują flamastrem po zaznaczonym śladzie, bez odrywania ręki, zwierzęta łąki: motyla, mrówkę, osę. 

 3.      Karty pracy cz. 2 str. 16 – 3 latki

Karty pracy cz. 2 str. 48-49 – 4 latki

4.      Praca plastyczna Owady na łące.

Plastelina, zielona krepina (bibuła), nożyczki, tektura lub sztywny karton.

Dzieci wyrabiają plastelinę w dłoniach, nadając jej plastyczną formę. Wykonują podobiznę owada mieszkającego na łące: motyla, pszczołę, osę, mrówkę, bąka, żuka, muchę. Wykonują wspólną makietę łąki – nacinają zieloną krepinę, umieszczają  na niej swoje prace.

5.      Obserwowanie chmur na niebie. Ćwiczenia wyobraźni.

Koce.

Dzieci kładą się na kocach. Obserwują chmury na niebie. Zastanawiają się, co przypomina im kształt wybranych chmur. Dzielą się z innymi swoimi spostrzeżeniami.