Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

ZABAWY I ĆWICZENIA DLA AKTYWNYCH PRZEDSZKOLAKÓW

Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem

wiersza Teresy FiutowskiejŻabie łapki.

Dziecko w parze z rodzicem, stoi naprzeciwko i powtarza tekst, ilustrując go ruchem.

dziecko – rodzic

 

Dwie zielone małe żabki,

tak nad stawem grają w łapki:

jedną łapką                                    podnosi prawą rękę ugiętą w łokciu,

klap, klap, klap.                             uderza o prawą dłoń partnera,

Drugą łapką                                   podnosi lewą rękę ugiętą w łokciu,

klap, klap, klap.                             uderza o lewą dłoń partnera,

Potem dwiema                             podnosi obie ręce ugięte w łokciach,

klap, klap, klap.                             uderza w obie dłonie partnera,

Ty, bocianie                                    przykuca i grozi bocianowi, poruszając

nas nie łap!                                    wskazującym palcem.

 

Zabawa orientacyjno-porządkowaOwady na łące.

Dziecko porusza się w różnych kierunkach pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie.

Na jeden dźwięk (np. klaśnięcie) przykuca – owady odpoczywają na kwiatach.

Na dwa dźwięki ponownie porusza się po sali.

 

Zabawa bieżnaPróbujemy złapać motyla.

Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło Hop! wyskakuje w górę z klaśnięciem nad głową.

 

Zabawa ruchowa z elementem równowagiBocian chodzi po wysokiej trawie.

Dziecko chodzi wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze, drugą ma opartą o kolano nogi, na której stoi. Porusza złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

 

Zabawa ruchowaŻabie zabawy.

Na hasło Żabki skaczą, dziecko naśladują żabie skoki. Na hasło Żabki pływają, wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramionach, pochyla się do przodu.

 

Ćwiczenia logorytmiczneRób to, o czym mówi wiersz.

Dziecko porusza się razem z rodzicem, zgodnie z tekstem wypowiadanego przez niego wierszyka.

Następnie porusza się samo podczas powtórnej recytacji przez rodzica.

 

Zrób do przodu cztery kroki,

i rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa,

ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

przysiad, i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

by koledze otrzeć łzy.

 

Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.

Pomoce: szyfonowa chustka.

Dziecko dostaje szyfonową chustkę. Rodzic wypowiada zdania. Jeżeli dziecko uzna, że zdanie jest prawdziwe, porusza chustką nad głową. Jeżeli sądzi, że nie jest prawdziwe – siedzi bez ruchu.

Czy to prawda, czy to fałsz?

Gdy odgadniesz, sygnał dasz.

Konik polny w wodzie gra.

Żaba dwie głowy ma.

Biedroneczki są w kropeczki.

Motyle mają ciepłe czapeczki.

Stokrotka jest czerwona.

Ważka jest większa niż wrona…