ZABAWY I ĆWICZENIA DLA AKTYWNYCH PRZEDSZKOLAKÓW
• Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem
wiersza Teresy FiutowskiejŻabie łapki.
Dziecko w parze z rodzicem, stoi naprzeciwko i powtarza tekst, ilustrując go ruchem.
dziecko – rodzic
Dwie zielone małe żabki,
tak nad stawem grają w łapki:
jedną łapką podnosi prawą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderza o prawą dłoń partnera,
Drugą łapką podnosi lewą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderza o lewą dłoń partnera,
Potem dwiema podnosi obie ręce ugięte w łokciach,
klap, klap, klap. uderza w obie dłonie partnera,
Ty, bocianie przykuca i grozi bocianowi, poruszając
nas nie łap! wskazującym palcem.
• Zabawa orientacyjno-porządkowaOwady na łące.
Dziecko porusza się w różnych kierunkach pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie.
Na jeden dźwięk (np. klaśnięcie) przykuca – owady odpoczywają na kwiatach.
Na dwa dźwięki ponownie porusza się po sali.
• Zabawa bieżnaPróbujemy złapać motyla.
Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło Hop! wyskakuje w górę z klaśnięciem nad głową.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagiBocian chodzi po wysokiej trawie.
Dziecko chodzi wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze, drugą ma opartą o kolano nogi, na której stoi. Porusza złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
• Zabawa ruchowaŻabie zabawy.
Na hasło Żabki skaczą, dziecko naśladują żabie skoki. Na hasło Żabki pływają, wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramionach, pochyla się do przodu.
• Ćwiczenia logorytmiczneRób to, o czym mówi wiersz.
Dziecko porusza się razem z rodzicem, zgodnie z tekstem wypowiadanego przez niego wierszyka.
Następnie porusza się samo podczas powtórnej recytacji przez rodzica.
Zrób do przodu cztery kroki,
i rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
przysiad, i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
by koledze otrzeć łzy.
• Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.
Pomoce: szyfonowa chustka.
Dziecko dostaje szyfonową chustkę. Rodzic wypowiada zdania. Jeżeli dziecko uzna, że zdanie jest prawdziwe, porusza chustką nad głową. Jeżeli sądzi, że nie jest prawdziwe – siedzi bez ruchu.
Czy to prawda, czy to fałsz?
Gdy odgadniesz, sygnał dasz.
− Konik polny w wodzie gra.
− Żaba dwie głowy ma.
− Biedroneczki są w kropeczki.
− Motyle mają ciepłe czapeczki.
− Stokrotka jest czerwona.
− Ważka jest większa niż wrona…