MIESZKAŃCY ŁĄKI
1. Wycinanie kół z kolorowych kartek. Tworzenie kompozycji kwiatowych.
Dla każdego dziecka: kartka w białym kolorze i kartki w różnych kolorach, nożyczki, ołówki,
szablony kół.
Rodzic układa na stole kartki oraz szablony kół. Dzieci odrysowują na kolorowych kartkach koła, a następnie je wycinają. Układają z kolorowych kół na białej kartce dowolne kompozycje kwiatowe.
2. Życie na łące – zajęcia matematyczne z elementami ćwiczeń ortofonicznych.
- Wprowadzenie. Słuchanie odgłosów natury – Słoneczna łąka
Nagranie z odgłosami dochodzącymi z łąki. http://chomikuj.pl/daro0106/zachomikowane/!+Odg*c5*82osy+natury/S*c5*82oneczna+*c5*82*c4*85ka+-+1,5412051595.mp3(audio)
Dzieci siedzą w półkolu. R. włącza płytę z nagraniem odgłosów dochodzących z łąki. Pyta, gdzie można usłyszeć podobne odgłosy. Jeśli dzieci mają trudność z udzieleniem odpowiedzi, mówi zagadkę (Iwony Fabiszewskiej):
Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło.
Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.
Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.
Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. (łąka)
Zachęca do zabawy w wiosenny koncert na łące. Rodzic włącza ponownie nagranie odgłosów dochodzących z łąki, a dzieci dołączają się i wydają odgłosy podobne do tych, które słyszą.
3. Ćwiczenia słuchowe Poznajemy mieszkańców łąki.
Prezentacja multimedialna z obrazkami mieszkańców łąki -https://www.szybkiplik.pl/Zjv7U5KXxX
Rodzic podaje nazwy mieszkańców łąki (pszczoła, motyl, bocian, żaba, konik polny, gąsienica, biedronka, mysz, kret, mrówka) pokazując obrazki na prezentacji multimedialnej w komputerze, opisując dokładnie ich wygląd. Następnie prosi chętne dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Pozostałe dzieci odgadują, o jakie zwierzę chodzi. R. prosi dzieci aby podzieliły nazwy mieszkańców łąki na sylaby.
4. Karty pracy cz. 2, str. 50–51 – 4 latki.
- https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/ZnajdzRozniceLaka.pdf - znajdź 10 różnic (obrazek do druku) – 3 i 4 latki
- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Karta-pracy-3-2.pdf - 3 i 4 latki
- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Karta-pracy-7-1.pdf - 3 i 4 latki
Lusterko dla każdego dziecka.
R. rozdaje dzieciom lusterka. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
• Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.
• Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.
• Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.
• Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.
• Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.
• Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.