JAK TU PIĘKNIE I WESOŁO…
1. Zabawa językowa Łąka.
Rodzic dzieli rytmicznie (na sylaby) nazwy mieszkańców łąki i roślin tam występujących (np. mo-tyl, bie-dro-nka, cha-bry, ma-ki, bo-cian, ko-ni-czy-na). Zadaniem dzieci jest płynne wypowiedzenie nazw.
2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Tęczowa łąka.
Obrazki: motyli, myszy, bociana, pszczoły, dzięcioła, konika polnego, osy, bąka, dżdżownicy.
Źródło: https://www.medianauka.pl/biologia/grafika/ssaki/mysz-zaroslowa.jpg
Źródło: https://pasiekalyson.pl/assets/images/bee.webp
Źródło: https://turowskifoto.pl/wp-content/uploads/2018/02/dzi%C4%99cio%C5%82-%C5%9Bredni-EK6A4711_cr-0.jpg
Źródło: https://b.allegroimg.com/s1024/0cc020/254d746646a38e0a81cb5dba0c2b
źródło: https://bi.im-g.pl/im/6d/90/16/z23658605Q,Najczesciej-trzmiel-nazywany-jest-bakiem--To-jedna.jpg
Źródło: https://t4.ftcdn.net/jpg/00/65/44/47/240_F_65444766_qSg3JUmAQ3x22qi12pfxWIeyJmPgITMy.jpg
R. wskazuje odpowiednie obrazki podczas czytania wiersza.
Lśni jak tęcza – łąka w maju.
Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach
siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka,
a za nią jej dzieci.
A nad nimi, w stronę stawu
wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory -
czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki,
dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył
i gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku
osa się kołysze.
Bąk coś bąknął niewyraźnie,
mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar
dla swej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze
wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące,
i wszystkim zachwyca!
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Jakie zwierzęta występowały w wierszu? (R. może przeczytać wiersz jeszcze raz, a chętne dzieci wskazują i nazywają zwierzęta na obrazkach).
- Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?
- Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?
3. Zabawa dydaktyczna Nasza łąka.
Duży obrazek, gdzie będzie występował staw i trawa; obrazek żaby, bociana, ślimaka, motyli, pszczół,
kilka maków.
R. umieszcza na tablicy obrazek. Pyta dzieci, czy wiedzą, jakie miejsce ono przedstawia. Następnie
informuje, że to jest łąka, ale jej mieszkańcy gdzieś uciekli. Prosi, aby wybrane dziecko podchodziło
do niego i umieszczało obrazki na dużym obrazku według instrukcji.
– Na trawie – maki i ślimak.
– W stawie żaba.
– Obok stawu bocian.
– Wysoko motyle.
– Nisko pszczoły.
4. Zabawa ruchowa Motyle.
Przeszkody do ustawienia na placu (np. krzesło, pudełko).
Dzieci naśladują motyle i latają nad łąką, omijając ustawione przez R. przeszkody. Na sygnał R. (np.
klaśnięcie) motyle przykucają.
5. Rozwiązywanie zagadek.
Obrazki: bociana, żaby, ślimaka, motyli, maków.
Wskazywanie zwierząt, roślin – rozwiązań zagadek wśród obrazków umieszczonych przez R. na tablicy.
Ma długie nogi i dziób czerwony,
wrócił niedawno z dalekiej strony.
Z żabkami raczej niechętnie gada,
taka to jego największa wada! (bocian)
Skaczą zielone po majowej łące,
ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce. (żaby)
Wolno sunie, hen przed siebie,
nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.
Ma go ciągle na sobie,
nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)
Gdy zaświeci słonko
nad majową łąką,
wesoło latają
i kolorowe jak one
kwiaty odwiedzają. (motyle)
Z łąki do bukietów trafiają,
i piękny, czerwony kolor mają. (maki)
6. Praca plastyczna Łąka
https://drukowanka.pl/kolorowanka/wiosenne-kwiaty/ (wydrukuj kolorowankę i pomaluj dowolną techniką)