Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

PORTRET MOJEJ RODZINY

1.      Oglądanie zdjęć i albumów rodzinnych przyniesionych przez dzieci.

Albumy ze zdjęciami.

Dzieci pokazują zdjęcia swojej rodziny, omawiają miejsca i sytuacje, w których zostały one zrobione. Podają imiona swoich bliskich. Mówią, kto wchodzi w skład ich najbliższej rodziny.

 2.      Do mamy i taty - zabawa orientacyjno - porządkowa.

"Rodzice" stają na obwodzie koła w dużych odległościach od siebie. W rytm tamburyna "dzieci bawią się" - przemieszczają w podskokach wewnątrz koła. Na mocniejsze uderzenie tamburyna i hasło "do mamy i taty" stają przed "swoimi rodzicami".

 3.      Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.

Mama i tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca,

 oraz cierpliwość, co nie ma końca.

 Kochana Mamo, Kochany Tato,

 dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

 że nas kochacie, że o nas dbacie

 i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

  • Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

R. pyta:

- Jaki wydaje się świat, gdy obok są mama i tata?

- Za co dzieci chcą podziękować rodzicom?

 4.      Portrety naszych rodziców – zajęcia plastyczne.

  • Wprowadzenie. Oglądanie reprodukcji dzieł malarskich.

Wybrane reprodukcje malarskie dzieł dowolnych artystów, przedstawiające portrety matki i ojca, np. Stanisława Wyspiańskiego Macierzyństwo i Portret Ojca, szary karton.

 

Źródło:  https://twoja-sztuka.pl/pol_pl_Stanislaw-Wyspianski-Macierzynstwo-Zona-z-synem-Stasiem-60x90-cm-G15715-4507_1.jpg

 

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/J%C3%B3zef_Che%C5%82mo%C5%84ski_-_Bociany_-_01_%28MP_561_MNW%29.jpg

R. informuje dzieci, że porozmawiają za chwilę na temat dwóch osób bardzo ważnych w życiu dzieci. Pyta dzieci, czy domyślają się, o kogo chodzi. Następnie zaprasza dzieci do

zajęcia miejsca przed tablicą, na której przyczepił wcześniej wybrane reprodukcje malarskie dzieł dowolnych artystów, przedstawiające portrety matki i ojca, zakryte szarym kartonem.

Odsłania reprodukcje. Zachęca dzieci do wypowiadania się na temat tego, co widzą.

  • Część plastyczna.

Dla każdego dziecka biała kartka z bloku technicznego, formatu A3, podzielona pionową kreską na pół, kredki i flamastry, nagranie spokojnej melodii, odtwarzacz CD.

R. zaprasza dzieci do wykonania portretów swoich rodziców. Omawia sposób wykonania prac. Włącza muzykę. Dzieci zamykają oczy i przypominają sobie wygląd swoich rodziców.

Następnie dzieci:

 - zajmują miejsca przy stolikach,

 - na jednej części kartki rysują według instrukcji portret mamy,

 - na drugiej części kartki rysują portret taty.

 

 

Źródło: http://cdn.mollymoo.ie/uploads/2013/05/handprint-art2.jpg

 5.      Dyplom dla Mamy (gotowy do druku) https://drive.google.com/file/d/0By3QTuAmRs6TVFJjQS1tWFFXWlk/view

 6.      Zabawy na świeżym powietrzu:

  • Ćwiczenie z elementem czworakowania.

"Rodzic" stoi w rozkroku, "dziecko" przechodzi na czworakach między nogami raz w jedną, raz w drugą stronę.

  • Kajakowy spływ - ćwiczenie z elementem skłonu.

Siad w rozkroku, jedno za drugim "rodzic, dziecko". "Dziecko" trzyma "rodzica" w pasie. Wspólnie pochylają się w tym samym rytmie równocześnie w przód i tył. "Rodzic" naśladuje ruchy wiosłem.

  • Gąsienica - ćwiczenie przeciw płaskostopiu.

"Rodzic i dziecko" widzą gąsienicę. Próbują iść tak jak ona (stopy przylegają do podłoża, podciąganie palców, przesuwanie stóp).

7.      Wyprawka plastyczna:

- 3 latki – karta nr. 19 i 11

- 4 latki – karta nr. 26