MALI PRZEDSIĘBIORCY – PROJEKT EDUKACYJNY
POZNAJEMY PIENIĄDZE
1. Co wiesz o pieniądzach? – dzieci wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach. Jeśli nie wypowiadają się spontanicznie, rodzic pomaga im, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?
2. Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej Pieniążki.
- Dzieci siedzą na dywanie. Słuchają wiersza czytanego przez Rodzica.
Pieniążki kto ma,
ten zwiedza różne kraje,
a kto pieniążków nie ma,
ten z książek świat poznaje.
Pieniążki kto ma,
ten często coś kupuje,
a kto pieniążków nie ma,
ten pracy poszukuje.
Pieniążki kto ma,
ten w banku je lokuje
lub wkłada do skarbonki,
a potem je wyjmuje.
Pieniążki kto ma,
ten czasem smutny bywa,
bo przecież od pieniędzy
przyjaciół nie przybywa.
- R. rozmawia z dziećmi na temat wiersza. Pyta:
- Na jaki cel zostały wykorzystane pieniądze, o których jest mowa w wierszu?
- Co robi osoba, która nie ma pieniędzy?
- Po co wkładamy pieniądze do skarbonki?
- Co to znaczy lokować pieniądze w banku?
- Do czego nie są nam potrzebne pieniądze?
3. Zabawa skoczna „Skok do skarbonki”.
Rodzic tworzy „skarbonkę” z szala/apaszki na podłodze. Na hasło rodzica: „Hop do skarbonki!” dziecko wykonuje skok obunóż (monety wpadają do skarbonki).
4. „Grosz do grosza, a będzie kokosza” – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy. Rodzic prezentuje dziecku monetę jednogroszową i mówi, że za nią nie możemy nic kupić, jeśli jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym dzieciom. Dziecko, jeśli potrafi, może przeliczyć monety.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
5. „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.
6. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Co by było, gdyby ludzie nie pracowali? Dzieci siedzą w kole. Kolejno udzielają odpowiedzi na pytanie: Co by było, gdyby ludzie nie pracowali?