Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

MALI PRZEDSIĘBIORCY – PROJEKT EDUKACYJNY

POZNAJEMY PIENIĄDZE

1.      Co wiesz o pieniądzach? – dzieci wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach. Jeśli nie wypowiadają się spontanicznie, rodzic pomaga im, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze? 

 2.      Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej Pieniążki.

  • Dzieci siedzą na dywanie. Słuchają wiersza czytanego przez Rodzica.

Pieniążki kto ma,

ten zwiedza różne kraje,

a kto pieniążków nie ma,

ten z książek świat poznaje.

Pieniążki kto ma,

ten często coś kupuje,

a kto pieniążków nie ma,

ten pracy poszukuje.

Pieniążki kto ma,

ten w banku je lokuje

lub wkłada do skarbonki,

a potem je wyjmuje.

Pieniążki kto ma,

ten czasem smutny bywa,

bo przecież od pieniędzy

przyjaciół nie przybywa.

 

  • R. rozmawia z dziećmi na temat wiersza. Pyta:

- Na jaki cel zostały wykorzystane pieniądze, o których jest mowa w wierszu?

- Co robi osoba, która nie ma pieniędzy?

- Po co wkładamy pieniądze do skarbonki?

- Co to znaczy lokować pieniądze w banku?

- Do czego nie są nam potrzebne pieniądze?

 3.      Zabawa skoczna „Skok do skarbonki”. 

Rodzic tworzy „skarbonkę” z szala/apaszki na podłodze. Na hasło rodzica: „Hop do skarbonki!” dziecko wykonuje skok obunóż (monety wpadają do skarbonki).

 4.      „Grosz do grosza, a będzie kokosza” – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy. Rodzic prezentuje dziecku monetę jednogroszową i mówi, że za nią nie możemy nic kupić, jeśli jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym dzieciom. Dziecko, jeśli potrafi, może przeliczyć monety. 

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet! 

 5.      „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet. 

 6.      Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Co by było, gdyby ludzie nie pracowali? Dzieci siedzą w kole. Kolejno udzielają odpowiedzi na pytanie: Co by było, gdyby ludzie nie pracowali?