Jak powstają pieniądze
1. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy? Zachęca też dziecko do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Razem wymyślają zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka
2. Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”. Swobodna rozmowa na temat obejrzanego filmu.
https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo
3. Zabawy matematyczne z monetami.
- Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od siebie – układają na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje wrażenia.
- Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
- Segregują monety według nominału.
- Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr – 2 gr – 5 gr, a zadaniem dziecka jest go kontynuować.
4. Zabawa w sklep.
Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.
5. Czy wszystko można kupić za pieniądze?
Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne dla naszej rodziny”.
6. Burza mózgów – Co to jest oszczędzanie?
R. wykonuje mapę myśli – zapisuje na kartonie słowo oszczędzanie. Pyta dzieci, jak rozumieją to słowo. Prosi dzieci o wymienianie słów kojarzących im się z tym pojęciem. Rysuje strzałki od tego słowa i zapisuje propozycje dzieci. Następnie zadaje kilka pytań, np.: Dlaczego ludzie nie mają oszczędności? Jakie są korzyści z oszczędzania? Czy wszyscy oszczędzają? Co się dzieje, gdy ktoś nie oszczędza pieniędzy? W jaki sposób oszczędzamy pieniądze? (Skarbonka, lokata bankowa). Dzieci szukają odpowiedzi na zadane pytania. Próbują wyjaśnić powiedzenie: żyć oszczędnie. R. uzupełnia wypowiedzi dzieci.