Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Jak nasi rodzice

Źródło: https://cdn.pixabay.com/photo/2020/04/12/12/14/family-5033990_960_720.png

Co jest dłuższe, co jest krótsze; co jest wyższe i co jest niższe. Porównywanie,  mierzenie długości i wysokości.

Pomoce: różnego rodzaju miary( centymetr, linijka, miara stolarska),2 paski papieru, 2 sznurki, 2 wężyki z plasteliny (takiej samej długości), skakanka

1. Mierzenie wzrostu dzieci. R. mierzy wysokość ciała dziecka za pomocą miarki zawieszonej na ścianie. W notesie zapisuje wzrost (średnia wysokość 6-latka dla dziewczynek wynosi 120 cm, a dla chłopców – 122 cm).

2. Kto jest wyższy a kto niższy – porównywanie wzrostu dziecka i rodzica  Następnie dziecko wyszukuje w otoczeniu przedmioty wyższe i niższe od rodzica.

3. Co jest wyższe ode mnie ? – dziecko szuka rzeczy wyższych i staje obok.

    Co jest niższe ode mnie ? – dziecko  szuka i staje obok rzeczy niższych - rodzic sprawdza wykonane zadanie.

4. Zabawa matematyczna (przy stoliku):
-  Dziecko otrzymuje 2 paski papieru, sprawdza czy są takie samej długości. Następnie układa je przed sobą jeden na drugim. Z jednego paska każdy robi harmonijkę i kładzie nad paskiem. Czy te paski nadal są takiej samej długości? Sprawdzamy przez rozciągnięcie harmonijki.
- Każde dziecko otrzymuje 2 sznurki. Sprawdza ich długość, gdyż muszą być takie same. Z jednego sznurka robi kokardkę. Czy te sznurki są nadal takiej samej długości? Sprawdzamy poprzez rozwiązanie kokardki.
- To samo robimy z plasteliną (2 wężyki, jeden zwijamy, potem rozwijamy).

5. Zabawa ze skakanką.  Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic podaje dziecku skakankę i proponuje zmierzyć ją za pomocą kroków – pierwszy mierzy rodzic, potem dziecko. Wysuwanie wniosków - dlaczego tak się dzieje, że kroków rodzica  jest mniej,   a dziecka więcej. Mierzenie skakanki za pomocą miary.

Skakanie na skakance (dziecko, rodzic)

6. Rodzic pokazuje różnego rodzaju miary - taśma krawiecka (kto jej używa?), miarki stolarskiej (kto jej używa, do czego służy?), linijki. Wszystko to służy do mierzenia długości. Co mają wspólnego? Co się znajduje na każdym narzędziu do mierzenia długości? Rodzic objaśnia dziecku. Dziecko wybiera sobie narzędzie i może przystąpić do mierzenia. Każdy mierzy co chce.

7. Karta pracy, cz. 4, s. 47.

Kolorowanie ubrań tej osoby z pary, która jest wyższa. Naklejanie zdjęć odpowiedniego kwiatu.

8.  Zabawa ruchowo-naśladowcza Jak nasi rodzice.

Dziecko porusza się po pokoju w rytmie  wystukiwanym przez rodzica. Na hasło Jak mama naśladuje czynności wykonywane przez mamę. Na hasło Jak tata – czynności wykonywane przez tatę.