JESTEŚMY DLA SIEBIE UPRZEJMI
1. Wyszukiwanie różnic między dwoma obrazkami przedstawiającymi pomagające sobie dzieci.
Obrazki przedstawiające pomagające sobie dzieci, np. jedno dziecko podaje drugiemu dziecku kredkę.
https://drive.google.com/file/d/1fBmKWaxOc7vsYhI7mViW_C8ug8tUVh03/view - 2 obrazki do druku str. 13 i 14
Rodzic kładzie przed dziećmi obrazki. Omawia z nimi przedstawione sytuacje. Dokłada niemal identyczne obrazki, jednak różniące się kilkoma szczegółami. Dzieci odszukują różnice między dwoma obrazkami.
2. Prawdziwy przyjaciel – rozmowa inspirowana wierszem Jadwigi Koczanowskiej Przyjaciel.
- Powitanie zabawą Miłe powitania.
Odtwarzacz CD, nagranie melodii do marszu.
Rodzic włącza nagranie melodii do marszu. Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie słyszanej melodii. Na pauzę w muzyce witają się miłymi gestami, np. podają sobie ręce, uśmiechają się, przytulają, dotykają swoją dłonią dłoni kolegi lub koleżanki.
- Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Przyjaciel.
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy, byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest,
gdy coś się nie powiedzie.
- Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Rodzic pyta:
- Ilu przyjaciół wystarczy mieć?
- Kogo możemy nazwać przyjacielem?
- Po czym można poznać przyjaciela?
- Wypowiadanie się na temat: Co to znaczy być dobrym kolegą i przyjacielem?
Rodzic zadaje dzieciom pytanie Co to znaczy być dobrym kolegą i przyjacielem?. Dzieci starają się na nie odpowiedzieć. Na koniec Rodzic podsumowuje stwierdzeniem, że aby wspólne zabawy się udały, wszyscy muszą odnosić się do siebie życzliwie.
https://i.pinimg.com/474x/90/18/6f/90186fa225104072a4b7983f0add324c.jpg
https://i.pinimg.com/564x/ca/cd/68/cacd6894f927c5a6804c7dff4befdf66.jpg
https://i.pinimg.com/474x/a8/f2/6b/a8f26b553275ed55b4ba01013282c860.jpg
3. Przygotowanie niespodzianki dla przyjaciela.
Kredki, dla każdego dziecka karton.
Dzieci siedzą na dywanie i zastanawiają się, kogo mogą nazwać przyjacielem. Następnie R. zachęca dzieci do przygotowywania niespodzianki. Dzieci siadają do stołu i rysują Czarodziejski obrazek dla kolegi lub koleżanki.
4. Taneczne wygibasy z piosenką Jesteśmy dziećmi.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Dzieci swobodnie tańcują w rytm piosenki.
5. Ćwiczenia w kartach pracy dla 3-4 latków
https://drive.google.com/file/d/1fBmKWaxOc7vsYhI7mViW_C8ug8tUVh03/view- do druku strona 1, 4 i 8
6. Zabawy na świeżym powietrzu
- Zagadki obrazkowe Zgadnij, co narysowałem?
R. wykonuje patykiem na ziemi rysunki. Dzieci odgadują, co narysował R. Następnie zagadki rysunkowe wykonują dzieci.
- Zabawy swobodne ulubionymi zabawkami.
Dzieci bawią się swobodnie ulubionymi zabawkami. Stosują w zabawie zwroty grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam.