MOJE UCZUCIA
Zabawy przy piosence Dziwni goście.
• Ćwiczenia Słuchamy bębenka – rozwijanie sprawności ruchowej.
Bębenek lub inny przedmiot do wystukiwania rytmu
Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wygrywanym na bębenku, reagując na ustalone sygnały:
– rytm ćwierćnut – maszeruje,
– mocne uderzenie – wykonuje przysiad,
– dwa uderzenia – robi dwa kroki w tył,
– szybkie, miarowe uderzenia – biega na palcach,
– mocne, miarowe uderzenia – maszeruje na piętach.
• Słuchanie piosenki Dziwni goście https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ
• Omówienie treści piosenki.Rozmowa na temat emocji.
• Zabawa Emocje – rozwijająca szybką reakcję na przerwę w muzyce oraz poczucie rytmu.
Dziecko maszeruje w rytmie nagrania piosenki. Na przerwę w nagraniu prezentuje miną, gestem, ruchem dowolną emocję, zabawa trwa dalej. Kolejna przerwa jest sygnałem do zaprezentowania innej emocji (dziecko może zaprezentować: radość, smutek, złość, strach itp.)
•Swobodna improwizacja ruchowa do piosenki
Bajka dla dzieci po polsku o emocjach - Polski program UBU
https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
•Zadanie w karcie pracy cz. 4, s. 56-57
Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk Moje uczucia.
• Zabawa Lustro emocjonalne.
Dziecko bawi się z rodzicem. Jedna osoba w parze jest lustrem, druga – przegląda się w nim.Osoba stojąca przed lustrem wyraża miną, gestem, ruchem ciała różne emocje, których nazwy podał R., a lustro je powtarza. Po chwili następuje zmiana ról.
R. pyta:
− Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego,czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).
− Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, żeniektórych rzeczy nie będziemy mieć).
− Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć,uciekać, chować się lub walczyć).
− Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).
− Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy niespełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).
− Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lubsmutek, możemy czuć jedno i drugie).
•Tekst Jolanty Kucharczyk Moje uczucia.
Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,
i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.
Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,
i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.
Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.
Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.
W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,
że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.
Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,
tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,
po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
• Rozmowa na temat tekstu.
− Co mieszka w sercu?
− Czy zawsze jest nam wesoło?
− Czy zdarza się, że coś nas smuci?
− Czy zdarza się, że coś nas złości?
R. przypomina, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszyludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, podeszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
• Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci, i tego, co je smuci.
Dziecko otrzymuje kartkę podzieloną na pół (w lewym górnym rogu rysunek chmurki,a w prawym górnym rogu – słoneczka), kredki.
Dziecko dostaje kartkę podzieloną na pół, z rysunkiem chmurki i słoneczka w ich rogach. Polewej stronie kartki (chmurka) rysuje to, co je smuci, a po prawej stronie (słonko) – co jecieszy. Potem dziecko omawia swój rysunek.
•Zabawy ruchowe na powietrzu pod opieką rodziców