Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Tematyka tygodnia: WAKACYJNE PODRÓŻE

PODRÓŻ SAMOLOTEM

Źródło: https://image.freepik.com/free-vector/air-plane-cartoon-illustration_11460-7344.jpg

 

1.      Samodzielna aktywność poznawcza, oglądanie albumów, książek i czasopism dotyczących samolotów.

Książki, encyklopedia i czasopisma dla dzieci.

Rodzic nawiązuje z dziećmi rozmowę na temat wakacyjnych podróży. Następnie układa na stole książki, encyklopedie i czasopisma dla dzieci. Dzieci odnajdują w nich zdjęcia przedstawiające różnego rodzaju samoloty. R. zwraca uwagę na samoloty pasażerskie. Przedstawia zalety podróżowania samolotem.

2.      Zabawy Gdzie pojadę na wakacje? – rozwijanie umiejętności wypowiadania się.

Piłka.

R. turla piłkę do wybranego dziecka i zadaje pytanie: Gdzie pojedziesz na wakacje? Dziecko chwyta piłkę i udziela odpowiedzi. R. zwraca uwagę, aby na pytanie odpowiadały tylko te dzieci, które mają w ręku piłkę.

3.      Podróż do Włoch – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.

Na wakacje czas!

Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się

coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem.

Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na

maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach.

Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.

– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?

– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?

– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.

– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się

dziewczynka.

– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?

– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.

– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.

– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy

lądować na bucie! Naprawdę!

Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną

przyjechali na lotnisko.

– Kochani – powiedział tata - lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci.

Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.

– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.

– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch.

Zobaczymy.

Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników.

– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko

robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje.

Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś

zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała

pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół.

– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś

wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.

– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony

z kąpieli.

– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – za-

smuciła się Ada.

– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej

pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta.

– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii.

Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

 

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

R. zadaje pytania:

 - Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?

 - Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?

 - Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?

R. prosi, aby dzieci opowiedziały, jak wygląda Fontanna Pszczół. Następnie kontynuuje rozmowę z dziećmi na temat opowiadania.

 - Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?

 - W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

Jeśli dziecko ma problem z płynnym opowiadaniem, R. może je wspierać, zadając dodatkowe pytania.

4.      Zabawy z globusem.

Globus.

 

https://3.allegroimg.com/original/019d49/ed0276a343ae8a833c01f0d69933

R. pokazuje dzieciom globus. Wyjaśnia, co on przedstawia. Dzieci opisują jego wygląd, wymieniają kolory, których jest na nim najwięcej.  R. zwraca uwagę na kolor niebieski. Informuje, że tym kolorem oznaczone są jeziora, rzeki, morza i oceany. Następnie dzieci kolejno podchodzą do R., kręcą globusem i wskazują na mapie dowolne miejsce. R. odczytuje jego nazwę, dzieli ją rytmicznie na sylaby, a dziecko powtarza.

5.      Zabawa ruchowa Samoloty.

Dzieci-samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się   podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.

6.      Ćwiczenia w kartach pracy dla 3 – 4 latków

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/znajdz-cien-samolotu/ - do druku

https://www.stylisi.pl/images/kolorowanki/samolot/samolot_1.pdf - kolorowanka do druku