Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Projekt: ZABAWKI EKOLOGICZNE

Źródło: http://www.zyraffa.pl/img/ekologia/gra/kolorowanki_1.png

1.    Wprowadzenie tematu związanego z ekologią na podstawie wiersza Igora SikiryckiegoSznurek Jurka.

• Oglądanie zawartości Skrzyni Skarbów.

Skrzynia (pudło tekturowe), gazeta, zeszyt, szklana i plastikow butelka po napoju, zakrętka do butelki, worek foliowy, papier

R. przynosi skrzynię z przedmiotami. Dziecko wybiera po jednym przedmiocie ze skrzyni, mówi, co to jest i z jakiego materiału jest to zrobione (papier, szkło, plastik itp.). 

• Ćwiczenie słuchowe Gdzie słychać sprzątanie?

Gazeta, szklana butelka, przepaska do zasłonięcia oczu.

R. zakłada przepaskę  dziecku, a następnie ustawia się w wybranym miejscu pokoju i zgniata gazetę lub stuka palcami w butelkę. Zadaniem dziecka jest wskazać, z którego kierunku dochodzi dźwięk sprzątania. Dziecko może także określić kierunek, z którego dochodzi dźwięk używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (np. z mojej prawej strony).

• Ćwiczenie logorytmiczneEkologiczne rytmy.

Strona z gazety (x3), plastikowy korek (x3), szklana butelka (x3).

R. układa przed sobą po jednym przedmiocie i zadaje dziecku pytanie o to, co się przed nimi znajduje. Następnie układa przed sobą przedmioty w ustalonej kolejności (np.: gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka– gazeta – korek – butelka). Do każdego przedmiotuzostał wcześniej przyporządkowany dźwięk, jaki wydają dzieci widząc przedmiot np.: gazeta – szszsz, korek – kląskanie,butelka – dzyndzyn. Następnie R. wskazuje kolejneprzedmioty,          a zadaniem dziecka jest naśladowanie ustalonego wcześniej dźwięku.

Aby ustalić dźwięk, jaki wydają przedmioty, można:zgnieść jedną gazetę, stuknąć korkami o siebie, postukać palcem o szklanąbutelkę.

 

Słuchanie wierszaSznurek Jurka – tworzenie siatki pytań.

Propozycja aktywności Wskazówki dla rodzica

Obrazki lub przedmioty: sznurek, skórka banana, torbaśniadaniowa, papierki po cukierkach, ścierka, bombonierka,patyki od lodów, plastikowe kubki, pestki od słonecznika,kalosz, trampki, piłka, papiery……..

N. czytając wiersz, rozrzuca wokół wymienione przedmioty.

Za przedszkolem, bardzo blisko,

Było miejsce na boisku.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek

Poplątany stary sznurek.

A nazajutrz obok sznurka

Od banana spadła skórka,

Wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

Wyrzucili bez wahania

swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach

Wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka,

Jakaś pusta bombonierka,

i od lodów sto patyków,

Pustych kubków moc z plastiku,

Wyskubane słoneczniki,

Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,

Połamane wieczne pióro,

Kilka opon od rowerów

I ogromny stos papierów.

Oto tak, od sznurka Jurka,

Wnet urosła śmieci górka,

A z tej górki, wielka góra,

Której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko,

Lecz śmietnisko mamy blisko.

Rozmowa na temat wiersza.

R. pyta:

Jakie śmieci znalazły się na boisku?

Dlaczego ktoś je wyrzucił?

Gdzie należy wyrzucać śmieci?

• Tworzenie siatki pytań na temat ekologii.

Arkusz papieru, flamastry w kilku kolorach.

R. rozkłada arkusz papieru z umieszczonym na górze napisem ekologiczne,         a następnie zadaje dziecku pytania:

−Co to jest ekologia?

−Po czym poznać, że coś jest ekologiczne?

− Co chcesz wiedzieć o ekologicznych przedmiotach?

Arkusz z siatką pytań będzie służył porównaniu wiedzy z początku i końca projektu, a także będzie wykorzystany w ostatnim dniu projektu.

Zabawa orientacyjno-porządkowa Nie widać...

Kolorowe chustki, tamburyn.

Dziecko biega swobodnie po pokoju z chustkami. Na umówiony sygnał np. stuknięcie w butelkę przykuca i zakrywa się chustką

– tak, aby nie było go widać. Kolejne uderzenie w butelkę jest sygnałem do powrotu do zabawy.

 

 2.    Co można zrobić z papierem? – zabawy badawcze.

Propozycja aktywności Wskazówki dla rodzica

• Zapoznanie z papierem o różnej fakturze.

Kartka z bloku technicznego, kartka z bloku rysunkowego, strona z gazety czarno-białej i kolorowej, tektura, ulotka reklamowa, papierowy talerzyk, pudełko z papieru, papier śniadaniowy, papier do pieczenia

R. rozkłada przed dzieckiem przedmioty z różnego papieru.

Dziecko dotyka papier i przedmioty wykonane z niego.

Określa, jaki w dotyku jest papier. R. pyta:

−Czy każdy papier jest taki sam?

−Gdzie spotykamy produkty z papieru (np.: zeszyty, książki)?

• Zabawy badawcze z wykorzystaniem papieru.

Kartki papieru rysunkowego i technicznego, kawałki tektury,kulki z papieru, drobno podarte kawałki papieru, miskaz wodą, kwiatek papierowy.

Latający papier.

R. opuszcza kolejno do wody przedmioty z papieru i pyta dzieci:

−Czy opadają?

− Jeśli tak – który szybciej, a który wolniej?

Wnioski: Jedyną formą, która opadła na dno była kulka papieru.Stało się tak, ponieważ jej masa była rozłożona nierównomiernie,a po nasiąknięciu wodą, stała się cięższa.

 

Pływający papier.

R. umieszcza różnego rodzaju kartki papierowe na powierzchni

wody. Dzieci obserwują i porównują sposób

oraz szybkość nasiąkania wodą materiałów papierowych.

Wnioski: Szybciej nasiąka papier techniczny. Dzieje się tak,ponieważ jego gramatura, a więc gęstość i sztywność, jestwiększa.

 

Rozkwitający kwiatek.   

Wykonanie kwiatka z papieru:

średniej wielkości kontur liścia, a na nim naklejone płatki kwiatowe – tworzące

jeden wspólny kielich – płatki zagięte do środka – muszą być tak zamknięte, aby poszczególne płatki nie blokowały się.

R. kładzie kwiatek na wodzie. Po jakimś czasie (do kilkunastu minut), kwiatek rozkwitnie. Papier składa się między innymi z włókien roślinnych, w których znajdują się kapilary – cienkie rurki do transportowania wody. Po umieszczeniu papieru w wodzie, w wyniku sił działających w kapilarach na cząsteczki wody, papier pęcznieje. Dzięki temu zjawisku kwiatek wygląda jakby rozkwitał.

 

• Praca techniką origami Samolot.

Kartka z bloku rysunkowego dla każdego dziecka.

R. prosi, aby dziecko  postępowało zgodnie z jego instrukcjami:

-  Złóż kartkę na pół (wzdłuż dłuższego boku).

-  Rozłóż ją, a następnie złóż każdy dolny róg tak, abydotykał środkowej linii, która powstała po złożeniu kartki.

- Utrzymując te zagięcia, złóż każdy z utworzonych dwóchrogów tak, aby ponownie stykał się ze środkową linią.

-  Utrzymaj te zagięcia i wykonaj jeszcze jedno – razskładając każdy z dwóch rogów tak, aby stykał się on ześrodkową linią.

-  Dociśnij  wszystkie zrobione zagięcia.

R. wraz z dziećmi może zorganizowaćwyścigi: Który samolot poleci dalej?

 

•Zabawa ruchowa z wykorzystaniem gazet Bawimy się w kałużach.

Duże kartki z gazet dla każdego dziecka i N.

Dziecko dostaje od R. kartki – kałuże, które ma rozłożyć

w różnych miejscach pokoju. Na sygnał R. – delikatne stuknięcie

w gazetę – dziecko omija kałuże, skacze przez nie lub do nich wskakuje.

 

• Praca plastyczna Postać z gazety.

Gazety z różnorodnie ubranymi postaciami, nożyczki, kleje, kredki.

Dziecko rysuje twarz człowieka, następnie doklejają pozostałe elementy wycięte z gazet.

 

•Zabawa ruchowa przy muzyce Taniec z gazetami.

Strony z gazet, dowolne nagranie muzyczne odtwarzacz CD.

Dziecko razem z rodzicem tańczy w rytm muzyki, trzymając gazetę między: brzuchem, dłońmi, plecami. Można także zatańczyć razem na gazecie.