Co to jest recykling?
Źródło: https://nowa-stepnica.pl/wp-content/uploads/2017/01/segregowanie_smieci_104.jpg
1.Rozmowa na podstawie piosenki Świat w naszych rękach -Co to jest recykling?
•Zabawa rozwijająca kreatywność dzieci Co by było, gdyby…?
Arkusz papieru, flamaster.
R. zadaje pytanie: Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci?
Wszystkie odpowiedzi dziecka są zapisywane na arkuszupapieru, a następnie ponownie odczytane.Pytania mogą być stopniowanei wynikać z poprzednich
(np. Byłoby brudno – Coby było, gdyby na świeciebyło brudno?).
Nagranie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
I. Ci co lubią segregację
otóż oni mają rację.
Gdy w osobne pojemniki
lecą papier, szkło, plastiki.
Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
właśnie o tym ta piosenka.
Możesz dbać o cały świat
chociaż masz niewiele lat. (2x)
II. A recykling trudne słowo.
Chodzi o to by na nowo
z naszych śmieci zrobić coś:
papier, plastik albo szkło.
Ref.: Cały świat jest w naszych rękach... (2x)
III. Więc dorośli oraz dzieci.
posłuchajcie.
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś,
żeby jutro dobrze żyć.
Ref.: Cały świat jest w naszych rękach… (3x)
• Rozmowa na temat piosenki.
R. pyta:
−Na czym polega segregacja śmieci?
−Co to jest recykling?
−Dlaczego sprawą śmieci trzeba zająć się szybko?
−W jaki sposób dzieci mogą dbać o cały świat?
• Zabawa ruchowa – Zbieramy śmieci.
Papierowe piłeczki, pojemnik.
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Na hasło: Zbieramyśmieci! – w pozycji na czworakach turla piłeczkę i wrzucają do pojemnika.
2. Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne? – tworzenie instrumentów z recyklingu.
Propozycja aktywności Wskazówki dla rodzica
•Burza mózgów Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne?
Instrumenty wykonane z recyklingu (np.: grzechotki z pojemników po jogurtach, buteleczek plastikowych, rolek po folii aluminiowej,pojemnik po chusteczkach ze ,,strunami”…..).
R. prezentuje dziecku przygotowane instrumenty, prosi, aby dzieci określiły, z czego oraz jak są wykonane i zadaje dzieciom pytania:
−Co to znaczy, że instrument jest ekologiczny?
−Czy instrumenty mogą pochodzić z recyklingu?
•Wykonanie instrumentów muzycznych według własnego pomysłu.
Przedmioty z poprzedniego zadania, różnego rodzaju ziarna,
kolorowy makaron, gruba taśma klejąca, papier kolorowy, nożyczki, markery.
R. udostępnia dziecku instrumenty. Dziecko może eksperymentować
z wydawanymi przez nie dźwiękami, w zależności od włożonego do środka przedmiotów materiału (jego rodzaju i ilości). Po dokonaniu wyboru,
R. zabezpiecza taśmą instrumenty, a dziecko może je ozdobić markerami.
• Orkiestra do piosenki Świat w naszych rękach.
Własnoręcznie wykonane instrumenty, nagranie piosenki Świat w naszych rękach .https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Tworzenie akompaniamentu do piosenki – gra na instrumentach.
- Praca plastyczno-techniczna Ekologiczny samochód.
Dla dziecka: plastikowa butelka, cztery plastikowe korki, dwa patyczki do szaszłyków, plastelina, papier kolorowy, flamastry, nożyczki, klej; śrubokręt.
Dziecko kładzie butelkę przed sobą i z pomocą R. przekłuwa ją w dwóch miejscach (u góry i u dołu). Będą to miejsca, przez które należy przełożyć patyczki do szaszłyków, a do nich przymocować plasteliną korki. Papier kolorowy posłuży do dowolnego ozdobienia samochodu i np. narysowania pasażerów.
•Zabawa ruchowa z elementem równowagi Sprawdzam,czy jest czysto?
Gazeta dla dziecka.
Dziecko układa przed sobą gazetę, przykłada do gazety stopę raz jedną, raz drugą i wykonuje nią koła – sprawdza, czy wokół jest czysto.