Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Co to jest recykling?

Źródło: https://nowa-stepnica.pl/wp-content/uploads/2017/01/segregowanie_smieci_104.jpg

1.Rozmowa na podstawie piosenki Świat w naszych rękach -Co to jest recykling?

Zabawa rozwijająca kreatywność dzieci Co by było, gdyby…?

Arkusz papieru, flamaster.

R. zadaje pytanie: Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci?

Wszystkie odpowiedzi dziecka są zapisywane na arkuszupapieru, a następnie ponownie odczytane.Pytania mogą być stopniowanei wynikać z poprzednich

(np. Byłoby brudno – Coby było, gdyby na świeciebyło brudno?).

Nagranie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

I. Ci co lubią segregację

otóż oni mają rację.

Gdy w osobne pojemniki

lecą papier, szkło, plastiki. 

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach

właśnie o tym ta piosenka.

Możesz dbać o cały świat

chociaż masz niewiele lat. (2x)

II. A recykling trudne słowo.

Chodzi o to by na nowo

z naszych śmieci zrobić coś:

papier, plastik albo szkło.

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach... (2x)

III. Więc dorośli oraz dzieci.

posłuchajcie.

Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś,

żeby jutro dobrze żyć.

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach… (3x)

Rozmowa na temat piosenki.

R. pyta:

−Na czym polega segregacja śmieci?

Co to jest recykling?

Dlaczego sprawą śmieci trzeba zająć się szybko?

W jaki sposób dzieci mogą dbać o cały świat?

Zabawa ruchowa – Zbieramy  śmieci.

Papierowe piłeczki, pojemnik.

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Na hasło: Zbieramyśmieci! – w pozycji na czworakach turla piłeczkę i wrzucają do pojemnika.

 

2. Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne? – tworzenie instrumentów z recyklingu.

Propozycja aktywności Wskazówki dla rodzica

Burza mózgów Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne?

Instrumenty wykonane z recyklingu (np.: grzechotki z pojemników po jogurtach, buteleczek plastikowych, rolek po folii  aluminiowej,pojemnik po chusteczkach ze ,,strunami”…..).

R. prezentuje dziecku przygotowane instrumenty, prosi, aby dzieci określiły, z czego oraz jak są wykonane i zadaje dzieciom pytania:

Co to znaczy, że instrument jest ekologiczny?

Czy instrumenty mogą pochodzić z recyklingu?

Wykonanie instrumentów muzycznych według własnego pomysłu.

Przedmioty z poprzedniego zadania, różnego rodzaju ziarna,

kolorowy makaron, gruba taśma klejąca, papier kolorowy, nożyczki, markery.

R. udostępnia dziecku  instrumenty. Dziecko może eksperymentować

z wydawanymi przez nie dźwiękami, w zależności od włożonego do środka przedmiotów materiału (jego rodzaju i ilości). Po dokonaniu wyboru,                 

R. zabezpiecza taśmą instrumenty, a dziecko może je ozdobić markerami.

Orkiestra do piosenki Świat w naszych rękach.

Własnoręcznie wykonane instrumenty, nagranie piosenki Świat w naszych rękach .https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Tworzenie akompaniamentu do piosenki – gra na instrumentach.

  • Praca plastyczno-techniczna Ekologiczny samochód.

Dla dziecka: plastikowa butelka, cztery plastikowe korki, dwa patyczki do szaszłyków, plastelina, papier kolorowy, flamastry, nożyczki, klej; śrubokręt.

Dziecko kładzie butelkę przed sobą i z pomocą R. przekłuwa ją w dwóch miejscach (u góry i u dołu). Będą to miejsca, przez które należy przełożyć patyczki do szaszłyków, a do nich przymocować plasteliną korki. Papier kolorowy posłuży do dowolnego ozdobienia samochodu i np. narysowania pasażerów.

Zabawa ruchowa z elementem równowagi Sprawdzam,czy jest czysto?

Gazeta dla dziecka.

Dziecko układa przed sobą gazetę, przykłada do gazety stopę raz jedną, raz drugą i wykonuje nią koła – sprawdza, czy wokół jest czysto.