Nasze ekozabawki
Źródło: https://www.szkolakonarzewo.pl/wp-content/uploads/2020/02/20200115_112947_wynik.jpg
1. Nasze ekozabawki– spotkanie podsumowujące.
• Ćwiczenia oddechowe Plastelinowy labirynt.
Kartka z bloku technicznego, plastelina, mała kulka z papieru.
Dziecko tworzy z plasteliny ściany prostego labiryntu, a następnie wrzuca do niego kulkę i za pomocą dmuchania próbuje ją wydostać.
• Śpiewanie piosenki Świat w naszych rękachz akompaniamentem własnoręcznie wykonanych instrumentów.
Instrumenty wykonane przez dzieci, nagranie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
• Rady na odpady - bajka edukacyjnahttps://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
• Sprawdzenie wiedzy na temat ekologii na podstawie siatki pytań.
Siatka pytań.
R. ponownie zadaje pytania z siatki pytań i porównuje je z wcześniejszymi odpowiedziami dziecka:
− Co to jest ekologia?
− Po czym poznać, że coś jest ekologiczne?
− Co już wiesz o ekologicznych przedmiotach.
• Podsumowanie wiedzy – quiz ekologiczny.
Kartki: zielone i czerwone, koło dla dziecka.
R. zadaje pytania, a dziecko udzielają odpowiedzi twierdzących (zielone kółko) lub zaprzeczających (czerwone kółko).
R. pyta:
− Czy wszystkie śmieci wrzucamy do jednego pojemnika?
−Czy dzięki recyklingowi można dać drugie życie wykorzystanym już raz przedmiotom?
−Czy łatwo jest podrzeć mokrą tekturę?
− Czy do zbierania śmieci mogą się przydać rękawiczki ochronne?
− Jeśli w pobliżu nie ma pojemników do segregowania odpadów, wrzucamy je do kosza?
− Czy instrumenty muzyczne mogą być wykonane z materiałów odpadowych?
• Wykonanie wspólnie z rodzicami zabawkowego ekostworka.
Kilka kartonów, kleje, gazety, plastikowe butelki, plastikowe korki, plastelina, opakowania po produktach spożywczych, rolki po papierze toaletowym.
Rodzice wspólnie z dziećmi tworzą ekostworka z dostępnych materiałów.
• Gra ekologicznahttps://kubus.pl/gry-i-zabawy/eko-bohater/
2. Zabawy na świeżym powietrzu
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Z przyrodą za pan brat.
Dziecko porusza się po podwórku w dowolny sposób (spaceruje, biega, skacze itp.) Kiedy R. klaśnie w dłonie, musi znaleźć się przy dowolnym elemencie przyrody (np. drzewo, kwiat)
•Zabawa ruchowa – Oczyszczamy świat ze śmieci.
Dowolny instrument, rozrzucone śmieci (przedmioty wykorzystywane podczas projektu, np.: kawałki tektury, pojemniki po jogurtach, butelki, torebki foliowe), kosz na śmieci.
Kiedy R. gra na instrumencie, dziecko (kierowca śmieciarki) jeźdź po
podwórku i szuka śmieci. Podczas przerwy w grze, podnosi jeden przedmiot i zatrzymuje się przy koszu na śmieci, a następnie wrzuca tam to, co znalazł. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie śmieci zostaną sprzątnięte.
•Zabawa ruchowa Dotknij czegoś drewnianego
Dziecko swobodnie porusza się po podwórku. Na hasło – drzewo ma dotknąć czegoś drewnianego.
• Dowolne zabawy ruchowe z piłką i skakanką.
Literopisanki – kreatywna nauka pisania. https://flipbooki.mac.pl/dodatkowe/1640800_literopisanki_kreatywna_nauka_pisania_6_latek_b.pdf