Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

BEZPIECZNE WAKACJE

 1.      Składanie w całość obrazka przedstawiającego różne miejsca letniego wypoczynku według wzoru.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne miejsca letniego wypoczynku np. morze, las, góry, wieś, miasto.

 

https://s3.pixers.pics/pixers/700/FO/65/69/30/25/700_FO65693025_71a7fdeae57e1f2ca7971bdcb29e0189.jpg

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQ32nsiKk00db-T2BgUR2mTqVrqHntHgaFxSxO64G5jQgopZPuk&usqp=CAU

 

 

https://gryplanszowe.pl/pol_pl_Puzzle-3-x-24-el-Praca-na-wsi-3846_2.jpg

 

https://img.freepik.com/darmowe-wektory/pusta-ulica-z-ilustracja-autostrady-transportowej_1441-3972.jpg?size=626&ext=jpg

Rodzic  układa na stole obrazki przedstawiające różne miejsca letniego wypoczynku. Dziecko podaje ich nazwy. Następnie rodzic wręcza dziecku  takie same obrazki, ale przecięte na kilka części. Dziecko, przygląda się wzorowi, składa obrazek w całość. Zastanawiają się, jaką czynność w tym miejscu lubią wykonywać najchętniej.

2.      Co najpierw, co potem? – zabawa rozwijająca umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego.

Obrazek przedstawiający np. tego samego chłopca przy posiłku i podczas zabawy klockami.

Rodzic  układa na stoliku dwa obrazki. Na jednym z nich znajduje się np. chłopiec jedzący posiłek, a na drugim ten sam chłopiec bawiący się klockami. Pokazuje dziecku, który obrazek jest pierwszy (może go zaznaczyć tak, jak robiła to wcześniej, czyli klockiem). Pyta: Co chłopiec robił najpierw? Co chłopiec robił potem? albo Co chłopiec robił po jedzeniu? Co chłopiec robił przed zabawą klockami?

!Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z zadaniem, można zwiększyć liczbę obrazków do trzech. Można również podawać wtedy tylko słowne określenie czynności np. Chłopiec zjadł obiad i poszedł bawić się klockami. Dziecko ma je zapamiętać i w odpowiedni sposób ułożyć obrazki. Dalszą część zabawy prowadzimy według tych samych zasad.

 3.      Wakacyjne rady – rozmowa inspirowana wierszem Barbary Kosmowskiej Podjudzajka.

  • Rodzic czyta dziecku wiersz.

Zawsze jadę na wakacje w towarzystwie podjudzajki.

To istotka bardzo sprytna, pewnie rodem z jakiejś bajki.

I ma ulubione zdanie, gdy na pomysł wpadam zły,

Mówi: – Zrób to, zrób kochanie. I nie słuchaj swojej mamy!

Podjudzajka mnie podjudza, zakłócając letnie sny.

Wykąp się na dzikiej plaży, może się nieszczęście zdarzy?

Będzie potem płacz i łzy! Rozpal dziś ognisko w lesie,

To się szybko wieść rozniesie, kto z ostrzeżeń ważnych kpi!

Schowaj się przed mamą w sklepie, niech cię szuka i oblepi plakatami wszystkie drzwi!

Wymknij się po cichu z domu, Nie mów o tym nic nikomu.

Zgub się w tym okropnym mieście, będzie działo się nareszcie, będzie świetnie, mówię ci!

A ja śnię, że tak się dzieje, że drżę cała i truchleję,

I gdy budzę się nad ranem, pytam moją biedną mamę,

Czy niegrzeczna byłam znów? Czy uciekłam, zaginęłam, gdzieś przepadłam i zniknęłam w gąszczu

moich strasznych snów?

Nic z tych rzeczy! – mówi mama. – To nie wakacyjny Dramat, tylko podjudzajki gra.

Kto rodziców zawsze słucha, nie chochlika i kłamczucha, ten wakacje piękne ma!

 

  • Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania:

−Kim była podjudzajka?

−Do czego podjudzajka namawiała dzieci?

−Dlaczego nie warto słuchać podjudzajki?

 

  • Wykonanie plakatu Bezpieczne wakacje. Ustalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach letniego wypoczynku.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające morze, góry, las. miasto, biały arkusz papieru w formacie A1 lub A2, czarny flamaster.

Rodzic  umieszcza na dywanie  duży arkusz białego papieru. Dzieli go na cztery kolumny (rysuje czarnym flamastrem linie). W dłoni trzyma obrazki lub zdjęcia przedstawiające morze, góry, las, miasto.  Dziecko podchodzi do rodzic a, losuje obrazek, i podaje nazwę widniejącego na nim środowiska przyrodniczego. Rodzic nakleja obrazek na biały karton. Pyta np.: Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas pobytu nad morzem? Czego nie wolno robić? Zapisuje odpowiedzi dziecka  na białym kartonie pod obrazkiem.

W podobny sposób omawia i zapisuje zasady bezpiecznego wypoczynku w pozostałych miejscach. (rodzic  stara się zapisać zasady za pomocą ikon)

 4.      Ćwiczenia w kartach pracy:

 5.      Zabawa z elementem czworakowania Dzień – noc.

Gdy rodzic włączy światło, dziecko porusza się jak kot, gdy  wyłączy światło, dziecko zwija się w kłębek, chrapie. Zabawa powtarza się kilkakrotnie.

 6.      Zajęcia umuzykalniające przy piosence Już wkrótce wakacje.

  • Rozwijanie sprawności ruchowej oraz zdolności poruszania się zgodnie z rytmem.

Drewienka, dwie łyżki drewniane lub klocki

Rodzic gra na drewienkach. Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wystukiwanym na instrumencie: maszeruje, podskakuje z nogi na nogę, wykonuje podskoki obunóż, biega na palcach, maszeruje, równocześnie klaszcząc.

 

  • Nauka piosenki Już wkrótce wakacje na zasadzie echa muzycznego.

 Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego. Osłuchanie z pierwszą zwrotką.

https://youtu.be/By6dA9peBi4

 

I. Już wkrótce wakacje

i piękna przygoda,

wyjedźmy więc czym prędzej,

bo każdej chwili szkoda.

 

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal,

gdzie słońca złoty blask,

gdzie ptaków leśny chór

swym śpiewem wita nas.

 

II. Żegnamy się z panią,

z Maciusiem i z Anią,

gotowi, spakowani,

dziś w drogę wyruszamy.

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…

 

III. Lecimy, jedziemy,

idziemy, płyniemy,

powietrzem, lądem, wodą,

by spotkać się z przyrodą.

Ref.: Gdzie grzywy morskich fal...

 

  • Rodzic  zadaje pytania:

− O czym opowiada piosenka?

−Gdzie możemy spędzić czas wakacji?

−Jakimi środkami transportu możemy dotrzeć w nowe ciekawe miejsca?

 7.      Ćwiczenie ortofoniczne – Czym podróżujemy.

Nagranie piosenki Już wkrótce wakacje,, ilustracje: pociągu, statku, samolotu.

Dziecko swobodnie maszeruje  w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce rodzic unosi wybrany przez siebie obrazek. Dziecko zatrzymuje się i wypowiadają ustalone zgłoski;

– wrrrr (samolot),

– tuf,tuf,tuf (pociąg),

– szszsz, uuu (statek).

 8.      Przypomnienie dzieciom o Dniu Ojca

Dzieci składają życzenia tacie i wręczają wydrukowany Dyplom dla Taty

https://drive.google.com/file/d/0By3QTuAmRs6TcmlwSWdubGJVQjQ/view - dyplom do wyboru