Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych

26-340, Drzewica, Radzice Duże 169

tel. 48 375 50 85

E-mail: spradzice@drzewica.pl

Zadanie 4

Zadanie 4.

Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasa na temat: „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne”.  Zalecane podjęcie tematu realizacji – „chłopcy – dziewczęta” – język, kultura osobista itp., „Czy uczniowie klną i dlaczego”. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury pocztą elektroniczną.

Wykonanie

Liczba przeprowadzonych pogadamy  - 4

Liczba uczestników  - 153

Wnioski, ocena zadania, uwagi:

Na zajęciach godzin wychowawczych zostały przeprowadzone pogadanki na temat „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka w  tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.  Zajęcia dostosowane były do wieku uczniów.  W trakcie zajęć uczniowie nawiązywali do sytuacji szkolnych i poza szkolnych, w których przekraczane są granice nietykalności cielesnej.  

Uczniowie poznali konsekwencje, jakie grożą w przypadku łamania praw człowieka, wskazywali prawidłowe i kulturalne wzorce zachowań we wzajemnych relacjach.

Uczniowie zostali zapoznani z fragmentem Konwencji Prawa Dziecka, poznali swoje prawa i obowiązki jak również zasady właściwego zachowania. Celem tych zajęć było uświadomienie uczniom, czym jest dobro, uzyskanie informacji na temat praw człowieka i ochrony dóbr osobistych. Zapoznali się oni ze znaczeniem słów: prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, nietykalność cielesna.  

Uczniowie mieli możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej „Stop cyberprzemocy” autorstwa Fundacji „Dzieci Niczyje”

Wychowawcy przeprowadzili zajęcia z wykorzystaniem konspektów zajęć zawartych w materiałach opublikowanych na stronie www.spe.edu.pl. Na zajęciach z wychowania do życia w rodzinie poszerzane były problemy dotyczące relacji chłopiec – dziewczyna. Omawiane były zagadnienia rozwoju kobiety i mężczyzn. Uczniom z trudem jest mówić o tematach intymnych. Zajęcia te uświadomiły uczniom jak ważny jest wzajemny szacunek do siebie i nietykalność cielesna.  Poruszony został również problem agresji fizycznej i psychicznej.

Uczniowie omawiali przyczyny złych zachowań i wskazywali sposoby rozwiązywania problemów związanych z agresją słowną i czynną między innymi: niszczenie cudzego mienia, przemoc fizyczna, groźby karalne.

Samorząd Uczniowski umieścił na swej gazetce regulamin, „Jak należy zachować się w czasie przerwy”. Wychowankowie na zajęciach omawiali swoje prawa. Wspólnie wypracowali zbiór praw  - „Dekalog praw dziecka”.

W szkole odbyły się również lekcje biblioteczne , na których były czytane przez panią bibliotekarkę książki związane z tematem wzajemnego szacunku i dobrych manier. Tytuł książki „Dobre maniery w domu, na przyjęciu, w szkole”  wdane przez Wyd, SBM Sp. Z o.o. oraz „Savoir-vivre dla nastolatków” Jana Kamyczka.

Wnioski:

  • Uczniowie znają swoje prawa.
  • Częściej używają zwrotów grzecznościowych.
  • Rozumieją zasadność przestrzegania praw i obowiązków.