Zadanie 4
Zadanie 4.
Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasa na temat: „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne”. Zalecane podjęcie tematu realizacji – „chłopcy – dziewczęta” – język, kultura osobista itp., „Czy uczniowie klną i dlaczego”. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury pocztą elektroniczną.
Wykonanie
Liczba przeprowadzonych pogadamy - 4
Liczba uczestników - 153
Wnioski, ocena zadania, uwagi:
Na zajęciach godzin wychowawczych zostały przeprowadzone pogadanki na temat „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zajęcia dostosowane były do wieku uczniów. W trakcie zajęć uczniowie nawiązywali do sytuacji szkolnych i poza szkolnych, w których przekraczane są granice nietykalności cielesnej.
Uczniowie poznali konsekwencje, jakie grożą w przypadku łamania praw człowieka, wskazywali prawidłowe i kulturalne wzorce zachowań we wzajemnych relacjach.
Uczniowie zostali zapoznani z fragmentem Konwencji Prawa Dziecka, poznali swoje prawa i obowiązki jak również zasady właściwego zachowania. Celem tych zajęć było uświadomienie uczniom, czym jest dobro, uzyskanie informacji na temat praw człowieka i ochrony dóbr osobistych. Zapoznali się oni ze znaczeniem słów: prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, nietykalność cielesna.
Uczniowie mieli możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej „Stop cyberprzemocy” autorstwa Fundacji „Dzieci Niczyje”
Wychowawcy przeprowadzili zajęcia z wykorzystaniem konspektów zajęć zawartych w materiałach opublikowanych na stronie www.spe.edu.pl. Na zajęciach z wychowania do życia w rodzinie poszerzane były problemy dotyczące relacji chłopiec – dziewczyna. Omawiane były zagadnienia rozwoju kobiety i mężczyzn. Uczniom z trudem jest mówić o tematach intymnych. Zajęcia te uświadomiły uczniom jak ważny jest wzajemny szacunek do siebie i nietykalność cielesna. Poruszony został również problem agresji fizycznej i psychicznej.
Uczniowie omawiali przyczyny złych zachowań i wskazywali sposoby rozwiązywania problemów związanych z agresją słowną i czynną między innymi: niszczenie cudzego mienia, przemoc fizyczna, groźby karalne.
Samorząd Uczniowski umieścił na swej gazetce regulamin, „Jak należy zachować się w czasie przerwy”. Wychowankowie na zajęciach omawiali swoje prawa. Wspólnie wypracowali zbiór praw - „Dekalog praw dziecka”.
W szkole odbyły się również lekcje biblioteczne , na których były czytane przez panią bibliotekarkę książki związane z tematem wzajemnego szacunku i dobrych manier. Tytuł książki „Dobre maniery w domu, na przyjęciu, w szkole” wdane przez Wyd, SBM Sp. Z o.o. oraz „Savoir-vivre dla nastolatków” Jana Kamyczka.
Wnioski:
- Uczniowie znają swoje prawa.
- Częściej używają zwrotów grzecznościowych.
- Rozumieją zasadność przestrzegania praw i obowiązków.